Een interview met hindernissen. Na een laatkomer, flauwe grappen, koffie over de vloer en Bouwvakker Kees die langsloopt, komen we ietwat later aan bij de kern van het verhaal.

De heren Joost (Prins, red.) en Tjeerd (Hendriks, red.) zijn onlosmakelijk verbonden met Het Industriegebouw. Als programmeurs en ontwikkelaars van het gebouw bekijken zij welke huurders resideren in het pand. Daarbij houden ze de balans tussen huurders, hun relevantie voor het pand én de community scherp in de gaten. “We zijn stadsprogrammeurs,” begint Joost. “Samen willen we iets moois bouwen, dat van betekenis is voor de stad.” Tjeerd is de creatieve van het stel, Joost is de meer zakelijke, organisatorische man. “Onze meerwaarde zit ‘m erin dat we beide het vermogen hebben totaal anders te denken. Dat maakt dat we een keuze automatisch van verschillende kanten belichten. Beslissingen zijn weloverwogen en maken we altijd samen.”

Cureren is key
“Ons doel is om dit pand in ere te herstellen, maar met de faciliteiten van nu,” vertelt Tjeerd. “Daarbij is het creëren van een sterke community een must. We kijken goed naar welke partij we waar neerzetten in het pand, wat de ultieme mix is en wat met het oog op duurzaamheid het best werkt op de lange termijn. Het proces van programmeren is een uitdaging, maar voor ons heel belangrijk. Het is onze visie, waarmee we hopen van betekenis te zijn voor de stad.” “Het moet een soort dorp zijn,” vult Joost aan. Hier huizen niet alleen creatieven of alleen start-ups, maar ook gevestigde namen, architectenbureaus en een advocatenkantoor. Wij geloven dat die diversiteit prikkelt. We willen geen monocultuur, dat maakt kwetsbaar. We denken juist aan de waarde van de community op een lange termijn.”

Conceptdenken
“Met GROOS hebben we een concept neergezet dat van betekenis is voor de stad. Toen we werden benaderd om invulling te geven aan Het Industriegebouw hadden we een heel duidelijke visie, wat de eigenaar meteen aansprak. We vonden het vooral tof om hiermee aan de slag te gaan, maar stiekem wisten wij ook niet van de hoed en de rand. We stonden voor een flinke uitdaging, maar we kwamen in een warm bad met zeer ervaren en professionele eigenaren terecht. We vinden het heel gaaf om hieraan te mogen werk en leren ontzettend veel van de eigenaren, over ondernemen en over (zakelijk) met mensen omgaan.”

De absolute musthave in een kantoor
“Koffie,” roepen de heren in koor. “Het moet vooral als thuis voelen,” vertelt Joost. “Maar thuis chill ik en hier werk ik. Daarbij vind ik een lekker uitzicht ook fijn.”

Ondernemerstip?
Tjeerd: “Wat je doet, doe het op gevoel.”
Joost: “Never grow up.”

Beeld: Titia Hahne

Tekst: Kim Stolk