VICO is een Europees schoenenmerk en is één van de eerste nieuwe winkels in Het Industriegebouw. Tijd voor een gesprek met oprichter Kevin van Wijk.

”Onze schoenen worden allemaal geproduceerd in Portugal, dat is een heel belangrijk aspect voor ons. We hebben zo meer controle, weten waar de producten vandaan komen, door wie deze gemaakt worden. We werken ook al sinds begin af aan met dezelfde fabriek, waardoor een goede band is ontstaan. Zij weten nu precies wat we willen en als er problemen zijn kun je snel heen en weer. Hierdoor vindt er een snellere ontwikkeling van ons merk plaats.”

Je eigen schoenenmerk
”Van jongs af aan ben ik gek van schoenen. Naast mijn studie ben ik gaan werken voor een schoenenbedrijf. Daar is het idee van een eigen merk ontstaan. Ik zag heel veel merken lange tijd hetzelfde doen en wilde een schoen creëren wat tussen een sneaker en een nette schoen in zat: een geklede sneaker als het ware. De naam is afgeleid van vicus, wat staat voor een straat in de wijk. Wat ook een inspiratiebron voor ons vormt.”

Ondernemen
”De wil om iets te creëren wat er nog niet is dat is mijn grootste drijfveer. Het ontwerpen vind ik daarom het makkelijkste aspect, maar het hele marketingverhaal vind ik af en toe wel moeilijk. Daar ligt ook juist weer de uitdaging.”


Eigen winkel

”Het mooie is: het is een winkel, showroom, kantoor en magazijn in één. Je stapt je kantoor uit en je hebt direct contact met je eindconsument. Dat is heel erg waardevol. De ruimte is daarom ook ideaal voor ons ingericht: boven een combinatie van het zakelijke en creatieve beneden de winkelruimte. Als klanten langskomen kan je ze door heel het proces meenemen en ook sneak peaks van toekomstige collecties laten zien. Het gebouw trekt steeds meer winkelend publiek aan.”

Accessoires
”Naast onze herfst/winter collectie is deze ook redelijk nieuw. De accessoires bestaan uit tassen en leren accessoires zoals een keychain, armband en kaarthouder, de accessoires worden gemaakt in Nederland. Qua schoenen komen de kleuren olijfgroen en bordeaux veel voor met hier en daar camouflage details.

Ontwerpen
”De uitdaging is om een bepaalde consistentie te bereiken, een bepaalde stijl. Ik wil niet iedere zes maanden een totaal andere collectie maken, maar wel steeds stappen maken in het gebruik van kleur en materiaalkeuze.”

Creative director 
”Nee, ik zie liever mensen erbij komen op zakelijk [gebied], zodat ik dichtbij het product kan blijven. Ik weet hoe een VICO schoen eruit moet zien.”

Beeld: Titia Hahne

Tekst: Eva Sharo