Onze date stelt niet teleur: Paulien is een sprankelende verschijning met een grote bos krullen. Als we haar complimenteren met haar mooie jurk verschijnt er een stralende lach op haar gezicht: “Ja, je moet toch een beetje je best doen?”
Ben je al een beetje geland, Paulien?
“Ja…,” zegt ze voorzichtig, “ja, eigenlijk wel! Ik kom kersvers van een ander plekkie, vlak bij het Hofplein. Daar gingen ze verbouwen, dus toen ben ik op zoek gegaan naar een desk waar je én fijn zelf kunt werken, maar waar je ook gemakkelijk contact kunt maken met andere huurders. Dat was op mijn vorige plek namelijk wat lastiger, maar ik had er wel behoefte aan. Hier merk ik meteen al dat de boel meer levendigheid kent en dat er veel meer activiteiten voor de community zijn. Wat ik een mooie bijkomstigheid vind, is dat je hier om het even wanneer, vergaderruimtes kunt boeken zonder dat daar extra kosten bij komen kijken, plus dat er aparte belhokjes zijn. Heel handig voor mij, want ik meet en bel de hele dag.”
Als ik je zo zie ben jij óf gewoon een heel vrolijk persoon, óf heb jij echt een heel leuke baan.
“Ik heb m’n droombaan,” zegt Paulien blij, “ ik ben compleet bij toeval de bouw in gerold. Het was 2015 en ik werkte als wiskundedocente op een school. Ik hoor je bijna denken: hoe komt ze nou van daar naar hier?” zegt ze, “maar dat ging zo: mijn school ging verhuizen naar een andere locatie. Dat proces liep niet zo soepel en toen heb ik de begeleiding daarvan overgenomen. Dat bleek liefde op het eerste gezicht en dus ben ik nooit meer weggegaan uit de bouwwereld.”
“Eerst kwam ik terecht bij de BAM en daarna bij Fluor. Daar begeleidde ik renovatieprojecten van fabrieken, bruggen en andere grote openbare structuren en had ik het meteen ontzettend naar mijn zin. In de bouw kom je alle combinaties van mensen tegen - denk aan investeerders, opdrachtgevers, uitvoerders en makers - die samenkomen bij een bouwproject, en het met elkaar zien uit te vinden, terwijl iedereen een totaal andere taal spreekt. Ik vind het mooi om in mijn werk mensen met elkaar te helpen praten.
En jij bent dus stukje bij beetje de dirigent van dit bijzondere ‘orkest’ geworden?
“Ja, eerst dus in loondienst en vanaf 2023 voor mezelf. En dat laatste kwam zo: twee jaar geleden kocht ik een in Noord-Rotterdamse een bouwval, alias kluswoning uit 1900, met funderingsproblemen. Ik zag dat als een prachtige kans om voor een zo goed mogelijke prijs de boel weer toekomstbestendig te gaan maken. Ondertussen zagen we dat heel onze wijk met funderingsproblemen te kampen heeft. Het kost ontzettend veel geld om het zelf aan te pakken én je zit vast aan je buren, dus hoe dan ook ben je gedwongen om te communiceren en hier samen een oplossing voor te zoeken. En ik kan je vertellen: dat vinden veel mensen niet makkelijk. Daarom ben ik erin gesprongen…”
Ben je hierdoor ook voor jezelf begonnen?
“Ja, dat zou je wel zo kunnen stellen inderdaad, want hoewel ik een heel leuke baan had, gingen mijn handen jeuken bij de mogelijkheid om dit soort problematiek in te duiken. En toen het in mijn eigen wijk al snel lukte om een oplossing te vinden, ben ik ook bij andere projecten in Rotterdam gestart en inmiddels ben ik als dus als De Bouwdirigent bezig voor woningcorporaties, particulieren en binnenkort zelfs voor de Gemeente Rotterdam.
Maar als het voor mensen zo moeilijk is om op één lijn te raken over dit soort dingen, dan heb jij wel een speciaal talent als het jou telkens lukt om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Paulien lacht: “Een talent? Dat weet ik niet hoor, maar het is nou eenmaal zo dat funderingsproblemen een ongekende bron van frustratie opleveren voor mensen, want het is lastige stof, het kost veel en je moet met je buren samenwerken. Het loont dus al heel snel om hierin de rust en het overzicht te kunnen bewaren en ze met inhoudelijke kennis in de juiste richting te kunnen helpen, zowel op bouwtechnisch, als financieel, als juridisch vlak. Bovendien kan ik mensen adviseren over hoe je de investering in je fundering meteen rendabel kunt maken met een slim ontwerp: denk hierbij aan een kelder, een uitbouw, een warmtepomp. Zo krijg je veel meer waarde voor je geld..”
De bouwwereld is a men’s world denk ik? Hoe is het voor jou om te opereren in zo’n masculiene omgeving?
Paulien: “Klopt, het gros van de mensen die ik in de bouw- en funderingswereld spreek en tegenkom, is man en de vooroordelen komen van twee kanten. in mijn geval is het heel fijn dat ik mijn hele bedrijf heb kunnen bouwen om mijn eigen kwaliteiten, die volgens mij niet van een gender afhankelijk zijn, maar meer van mijn persoonlijkheid: het juridische (mathematische) stuk, het ontwerpen, de uitvoering en diplomatie.
Maar je moet hier toch eigenlijk ook wel echt veel bouwtechnische kennis voor hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen? Hoe zit dat bij jou?
“Dat is ook zo hoor, dus ergens zat het misschien wel een beetje in de lijn der verwachtingen, alleen was ik er nooit zo mee bezig totdat het op mijn pad kwam. Ik heb wiskunde gestudeerd, met daarna een master aan de TU Delft. Ik ben op dit moment op zoek naar twee werknemers en ik vind het ook wel een voorwaarde dat ook zij die inhoudelijke kennis hebben om dit werk naast mij te kunnen doen. Van ontwerp en constructie tot uitvoering én van communicatie tot diplomatie, (het toekomstige team van) De Bouwdirigent beslaat idealiter het hele spectrum”, lacht Paulien.
Daarover gesproken, waar liggen jouw ambities voor de toekomst?
Er verschijnt een trotse glimlach op Pauliens gezicht: “Ik ben nu een goed jaar bezig en ik werk nu solo en met name in Rotterdam, maar ik wil zeker gaan uitbreiden, zowel qua team als wat betreft bereik. Mijn ambitie lag bij nooit per se in het zzp-en zogezegd. Ik wilde gewoon het proces goed leren kennen door het een paar keer van begin tot einde te doen en er dan een bedrijf in opbouwen. Hoe groot dat kan worden? Dat gaan we zien”, glundert Paulien. “Ik denk dat het vooral ligt aan mijn kwaliteitseisen; die zijn namelijk best wel hoog. Ik wil een team waarin zowel de communicatie, als de kennis van techniek een grote rol speelt. Ik heb al wel een schil van zzp-ers om me heen, maar de wens is wel om binnen afzienbare tijd een aantal goede mensen aan te nemen en dan van een desk naar een Unit te verhuizen.”
“Maar, alles op z’n tijd! Ik merk namelijk wel dat het heel fijn is dat ik de basis van dit type werk zelf en op eigen bodem heb gelegd, zodat ik alle verrassingen al een keer heb gezien. Met die solide basis kan ik dadelijk met een ruimer team naar andere steden gaan en grotere projecten kan zoals vastlopende renovaties of inzakkende kades aanpakken. Maar eerst aan de slag in Rotterdam” lacht Paulien.