In gesprek met Laurens van Wesep
Interviews

In gesprek met Laurens van Wesep

Ondernemer Laurens van Wesep kwam bij Het Industriegebouw terecht door zijn hockeyvriend Jasper Nederlof, die daar als een van de eerste huurders ‘nieuwe stijl’ neerstreek met zijn bedrijf SupRmen. Binnen hun gedeelde unit in de co-working space op de derde verdieping is het één grote familie: Jaspers vrouw runt Copper Wire en zijn zwager EZ-shopping. Pas later zou Laurens erachter komen dat hijzelf een derde generatie HIG'er is; zijn opa, oma, moeder en oom gingen hem voor.

Van Krimpen naar Canada
Laurens komt oorspronkelijk uit Krimpen aan den IJssel, dus groeide op in de regio, maar zocht na zijn schooltijd het avontuur aan de andere kant van de oceaan: “zoals zoveel van mijn leeftijdsgenoten wist ik na de middelbare school niet meteen wat ik met mijn toekomst wilde, dus ben ik een jaar in Canada gaan wonen. Dat was natuurlijk geweldig, maar toen ik op mijn negentiende terugkwam was het tijd om aan de slag te gaan. Toen ben ik in Rotterdam gaan wonen en Bedrijfskunde (met een specialisatie in Business Information Management) gaan studeren aan de EUR. Al tijdens mijn bachelor begon ik met ondernemen, ik knutselde redelijk simpele websites voor bevriende bedrijfjes in elkaar en hielp ze met hun social media. Terugkijkend op die tijd kun je eigenlijk al zien dat ik nooit stilzit”.

HIG
Op de Kralingse hockeyclub Leonidas ontmoette Laurens Jasper Nederlof. Na zijn studie vestigde Jasper zich met zijn bedrijf SupRmen in Het Industriegebouw. Laurens: “Jasper belde mij met het idee voor een nieuw concept in de drone-branche. Of ik mee wilde doen? We zijn toen samen een aantal ideetjes gaan uitwerken om te kijken of we zijn business naar een volgend level konden tillen. Toen we aan de praat raakten ontstonden er ontzettend veel ideeën, waarvan sommige heel goed binnen het concept van het bedrijf pasten, maar andere ook helemaal out of the box waren”. Een van de tofste dingen die ze samen gerealiseerd hebben is een ‘drijf-in bioscoop’ op de Kralingse Plas waarbij ze Jaws screenden. Toen ze samen gingen werken is Laurens als subhuurder in de HIG-Unit van Jasper getrokken.

Van alle markten thuis
“Zoals je kunt horen zijn mijn projecten nogal divers. Ik ben dan ook zeven dagen per week aan het werk met verschillende (externe) teams. Er zijn hier bij HIG veel huurders met een sterke focus, maar dat geldt niet voor mij; ik probeer heel veel nieuwe dingen om de dynamiek in mijn werk te houden. Ik raak gemakkelijk enthousiast en denk snel: daar kan ik iets mee! Maar in alles wat ik onderneem moet wel iets innovatiefs zitten en het moet een mix van creativiteit en datawerk bieden. Naast events heb ik ook consultancywerk gedaan, lesgegeven op school, mijn softwarebedrijf SubLink B.V. opgezet en ben ik betrokken bij het goodwill-project The Awesome Foundation. Uiteraard gaat niet alles goed: you win some, you lose some, maar ik heb er in elk geval wel plezier in!”.

Ondernemen in tijden van een pandemie
“Een van de ideeën waar ik bij betrokken was, was het realiseren van een kappersketen op plekken waar veel doorstroom is, zoals treinstations. We wilden snelheid en efficiëntie brengen in een knipbeurt, maar met dezelfde kwaliteit. Waarom zou je een uur bij de kapper zitten als het ook in 20 minuten kan? We zijn in 2018 gestart met de eerste kapperszaken en er zat een mooie groei in, totdat Corona kwam”. Deze kapperstak was wel van de concepten die Laurens heel graag verder had uitgewerkt: “ik had er ongelooflijk veel tijd in gestoken, het ging net lekker en dan komt er een pandemie die in een keer alles wat je hebt opgebouwd uitwist. Balen natuurlijk, maar ik heb er ook veel van geleerd en dat neem je dan weer mee voor een volgend project”.

Een nieuw idee
En dat volgende project kwam er al snel! Geïnspireerd door zijn eigen drukke leefstijl, de wens om gevarieerd en seizoensgebonden te eten én door de supermarktgekte in tijden van Corona kwam hij op het idee van de Wortelbox. “Met Wortelbox bieden we groente- en fruitboxen aan, waarbij we ons richten op een keten die zo kort mogelijk is. De normale weg die een product aflegt is vrij lang en elke stap betekent weer extra kilometers, extra tijd en extra marges voor tussenpartijen. Daardoor is de keten minder duurzaam, zijn producten minder vers en betaal je als consument een hogere prijs. Kortom: hoe korter en efficiënter de keten, hoe beter het wordt.

De Wortelbox
De Wortelbox kan, hartstikke handig, aan huis worden bezorgd. Laurens: “dat is voor de drukke consument een enorm gemak. Er komen ook pick-up points voor diegenen die niet thuiswerken. Bedrijfsverzamelgebouwen met een grote community, zoals HIG, zijn hier de ideale kandidaten voor. Je kunt op dit moment kiezen uit een Mixbox, een Groentenbox en een Fruitbox en met een doos kun je een week vooruit. Ook fijn: je zit niet meteen vast aan een abonnement, maar je kunt per keer bestellen of een strippenkaart aanschaffen. Op de website vind je recepten met de ingrediënten in de box, dus zo leer je meteen nieuwe gerechten koken”.

Algoritmes √
De naam Wortelbox is een beetje dubbelzijdig, want hij is zowel gebaseerd op de groente als op het wiskundige fenomeen. Om namelijk te zorgen dat je ook een heel scala aan voedingswaarden binnenkrijgt met deze box, zit er een heel wiskundig algoritme achter. Laurens: “het algoritme houdt rekening met de factoren uitstoot, variatie, voedingswaarde, kilo’s, prijs en duurzaamheid. Daar maakt de computer een prachtige mix van en dat levert elke week een heel nieuw scala aan producten op...”.

Derde generatie HIG'er
Pas nadat Laurens zijn intrek had genomen in Het Industriebouw, kwam hij erachter dat hij niet de eerste in zijn familie was die in dit historische bedrijfsverzamelgebouw werkte. “Mijn opa bleek bij de salesafdeling van Veenman (handelaar in kantoorartikelen) te hebben gewerkt en mijn oma ook, maar zij was van de administratie. Die twee hebben elkaar dus gewoon in Het Industriegebouw ontmoet, hoe bijzonder is dat? Mijn oma moest na haar trouwen stoppen met haar werk (dat was zo in die tijd), maar mijn opa heeft er nog jaren gezeten en later hebben mijn moeder en oom hebben er vakantiewerk gedaan! Ik kwam hier dus geheel toevallig terecht als derde generatie HIG-ger… Ik heb mijn oma laatst meegenomen naar het ‘nieuwe HIG’ en die kon zich het gebouw nog heel helder voor de geest halen: ze zag zichzelf weer helemaal zitten!”.

Wortelbox bestellen? Ga naar www.wortelbox.nl, maak je keuze en laat je verrassen door de veelzijdige inhoud!

Tekst door Nina Swaep

Fotografie door Unfolded