In gesprek met Leidmotiv
Interviews

In gesprek met Leidmotiv

Acht jaar geleden werkten Maarten Behrens en Jaap Littoij aan een gemeenschappelijk project, de rest is geschiedenis: heel wat koffie en biertjes later begonnen zij samen Leidmotiv. Deze lente vieren ze vijf jaar ondernemerschap én vijf jaar huren bij HIG. Ter ere van dit jubileum spraken we eigenaar Maarten. We blikken terug, kijken vooruit en als kers op de taart trakteert Maarten de HIG-community op vijf handige lifehacks om je kantoor in een zo aangenaam mogelijke werkplek te veranderen.

What’s in a name?

Op een zonnige dag treffen we de goedgehumeurde Maarten in het kantoor van Leidmotiv, het bedrijf dat hij dit voorjaar samen met zakelijk partner Jaap Littoij maar liefst vijf jaar runt vanuit Het Industriegebouw. Hun werkruimte ziet er spik en span uit; niet gek, want Leidmotiv ontwerpt én realiseert interieurprojecten, met name op het gebied van hospitality en werkomgevingen. Zo creëerden ze onder meer HQ’s voor Tony’s Chocolonely, Unilever en Dura Vermeer. Het bedrijf van Jaap en Maarten draagt een opvallende naam. Maarten vertelt: “het is een veelzijdige term: allereerst wordt hij gebruikt om een terugkerend thema in een muziekstuk aan te duiden, zoals in de soundtrack van Jaws. Telkens als je het leidmotiv hoort, dan weet je dat de haai eraan komt. De andere betekenis komt van de Zwitserse psycholoog Carl Jung, die als eerste een model opstelde waarmee je persoonlijkheidskenmerken kunt duiden. Jung keek naar hoe mensen keuzes maken, door welke motivatie ze geleid worden om die keuzes op te baseren (leid-motiv) en hoe dat zich vervolgens uit in gedrag. Aan de hand van zijn model creëerde Jung een aantal archetypen. Als wij met een klant het realisatieproces beginnen, dan willen we eerst weten: wat je motief is (waarom ga je deze verbouwing aan) en welk archetype je bent (welke kernwaarden passen bij jullie bedrijf)?”

Maarten leerde in de eventstandbouw om altijd te ontwerpen met een reden. “Veel designers tekenen in hun eigen signatuurstijl waarin de esthetische waarden van de ontwerper de overhand hebben, denk aan Jan des Bouvrie of Piet Hein Eek. Als dat eenmaal aanslaat, komen mensen daar natuurlijk voor terug, maar het is geen dienstbaar ontwerpen. Wij maken interieurs voor zo veel verschillende opdrachtgevers, dat we niet met één stijl kunnen werken. Dus met het archetype en het motief van de klant in het achterhoofd starten we het ontwerpproces op en omdat wij zowel design als build doen, hebben we ook meteen een soort praktische bril op tijdens de ontwerpfase. Zo is de uitkomst altijd anders”.

Leidmotiv bij HIG

Leidmotiv is een van de eerste huurders van HIG ‘nieuwe stijl’. Maarten: “Jaap en ik kennen elkaar van een gemeenschappelijk project. Ik was nog in loondienst, Jaap was al voor zichzelf begonnen en we werkten samen aan de oplevering van een enorm kantoorpand, een heel intensief project. Tijdens die samenwerking kwamen we erachter dat het klikte en dat we elkaar goed aanvulden. Een paar koppen koffie, glazen bier en wijntjes later hebben we de stap genomen en zijn we samen Leidmotiv begonnen. In onze zoektocht naar een kantoor zijn we destijds op de tweede verdieping van Het Industriegebouw beland. Die hele gang was nog niet verbouwd; grappig eigenlijk, dat juist wij, in onze branche, in zo’n omgeving terechtkwamen. Je snapt, toen nodigden we nog geen klanten uit op kantoor!

Maarten herinnert zich nog goed hoe het toen ging: “om bij Het Industriegebouw te kunnen huren moesten we wel op ‘audiëntie’ komen bij Luuk en Esther. Zij wilden weten wie we waren en of we niet een beetje te oud waren voor een kantoor in dit gebouw? Het is waar, er lopen hier veel jonge honden rond, maar dat vinden wij juist leuk; het houdt ons scherp en blijft ons inspireren. Een half jaar na intrek werd onze vleugel verbouwd en trokken we in een nieuwe Unit. Omdat ons bedrijf organisch bleef groeien verhuisden we een poosje later naar een ruimer kantoor en sinds vorig jaar zitten we op de mooiste plek in het gebouw: een van de oude conciërgewoningen op de vijfde verdieping. De strijd om ons huidige kantoor ging tussen ons en The Next School. Uiteindelijk waren wij net een paar dagen eerder, maar doordat zij ons nieuwe kantoor zagen gaan we nu wel hún nieuwe werkruimte bij HIG inrichten. Win-win dus”, lacht Maarten.

Aantrekkelijke kantoorruimtes

De analogie van The Next School is volgens Maarten een voorbeeld dat het mooi en aantrekkelijk maken van je kantoorruimte aanstekelijk werkt. Maarten: “zo’n ingreep hoeft ook niet duur of ingewikkeld te zijn. Helemaal niet hier in Het Industriegebouw, omdat het pand zelf al zoveel karakter heeft. Ik ben een groot Maaskant-fan en heb het geluk gehad ooit aan projecten in de Euromast en de Fruitveiling in het M4H-gebied te hebben mogen werken, beide markante gebouwen. Ook Het Industriegebouw is een parel; door het originele karakter kun je met heel eenvoudige middelen het verschil in sfeer maken. Over sfeer gesproken: je proeft je hier dat de eigenaren een goede sfeer heel belangrijk vinden. Je merkt aan alles dat dit gebouw hun kindje is en dat het concept achter HIG vanuit hun persoonlijke karakter is gegroeid. Ook de community is op natuurlijke wijze ontstaan en daardoor voelt die authentiek. Geloof me: het is een groot verschil of een community gevoel wordt opgelegd of dat het ontstaat. De community is echt elkaars netwerk hier, ook wij werken met meerdere huurders samen. We hebben ontwerpers in house, maar werken ook met freelancers en daarvan zitten er meerdere in HIG.”

Caregiver & Magician

Na vijf jaar Leidmotiv ziet Maarten de toekomst nog altijd zonnig in: “we worden steeds beter gevonden, mede doordat nadenken over je kantoorruimte heel actueel is. Factoren als Corona, digitalisering, globalisering, vergrijzing en verjonging hebben die trend versterkt en versneld. Mensen hebben een hele poos gewerkt in een huiselijke setting, een omgeving die ze als fijn ervaren, en nu ze weer terug moeten naar kantoor voelen de standaard interieuren ineens heel afstandelijk en onaantrekkelijk. Daar liggen natuurlijk veel kansen voor ons”.

Waar Maarten wel voor wil waken is om te hard door te stomen: “tot nu toe is het bedrijf organisch gegroeid en mijn visie is om in ieder geval altijd betrokken te blijven bij zowel de klant als het project. Dat hoort ook bij ons archetype, want wij zijn de caregiver en de magician. De caregiver omdat wij er graag voor zorgen dat het allemaal op orde is en goedkomt, we zijn heel dienstbaar naar en persoonlijk met de klant. De magician hoort bij het verwonderen: we bieden graag de wow-factor. Wij laten je anders over je eigen omgeving nadenken, helemaal post-Covid, nu kantoorruimtes ook hybride moeten zijn en voor iedereen een andere betekenis kan hebben. Wij helpen je om je werkruimte naar een nieuw plan te tillen!”.

5 x interieurtips voor je kantoor

Last but not least deelt Maarten vijf simpele tweaks met de HIG-Community, zodat ook jij je kantoor meer cachet kunt geven:

  • De kantoren in t HIG zijn al vaak mooi van zichzelf dankzij het ontwerp van Maaskant en het design Piet Hein Eek, dus probeer daarbij te investeren in de juiste zaken. Je kunt beter één ding goed doen dan drie dingen half. Zo heeft je ruimte meer aan één statement piece, dan aan een bonte samenstelling van een aantal ok-ish items.
  • Mensen richten zich vaak op wat ze zien, maar het is verstandig om een deel van je budget te reserveren voor akoestiek, verlichting en klimaat. Dit zijn onbewust heel bepalende factoren voor de sfeer in je werkruimte en kunnen of heel aanwezig zijn en karakter geven, of heel onopvallend zijn en rust in de ruimte creëren.
  • Ga voor grote gebaren. Ook hier geldt: waar je ook voor kiest, doe het goed en de het groots. Te veel kleine ‘spulletjes’ maken je kantoorruimte snel rommelig.
  • Mocht je een grote wand tot je beschikking hebben, kijk dan eens naar een grafische invulling of geef de muur een fijne kleur. Dat maakt je ruimte meteen persoonlijk, waardoor hij specifiek jullie identiteit weergeeft. Én je zou het op akoestisch doek kunnen printen (bijvoorbeeld met de jongens van Viltr), zodat het ook nog voor een prettige demping zorgt. Klinkt misschien prijzig, maar dat valt reuze mee!
  • Cliché, maar waar: veel grote planten zijn altijd goed.Tekst

Tekst door Nina Swaep

Fotografie door Unfolded