In gesprek met Todays Specials
Interviews

In gesprek met Todays Specials

Cristèl Klandermans runt alweer tien jaar Todays Specials, een creatief communicatie PR-bureau in hart en nieren.

Welke learnings halen jullie uit deze bizarre tijden?
''We leren vooral hoe goed we het hebben met elkaar en hoe belangrijk gezondheid is. Daarnaast leren we ook hoe belangrijk het is om duurzame relaties te hebben en daarin te investeren.''

Eigen manier
Cristèl haar eerste pr-klus deed ze op verzoek van een vriend. Toch had ze nooit de ambitie om zelf te gaan ondernemen. “Ik heb een journalistieke achtergrond. Tien jaar geleden ben ik in mijn eentje gestart zonder de intentie om die serieus te gaan doen. Het vak lag me altijd al, maar ik wilde het liever op mijn eigen manier doen. Ik werd gevraagd om de pr van The Worlds Smallest Cocktailbar (Barrelproof) te doen. Heel veel mensen reageerden heel enthousiast en Arno liet mijn naam vaker vallen. Nu zijn we tien jaar verder en heb ik Arno vorige zomer kunnen helpen met de communicatie van zijn nieuwe tent Calaboose.

Succesformule
“Ik wilde een ander soort bedrijf neerzetten. Ons werk spreekt voor zich, we kunnen onszelf zijn. Ik wil niet de rol van baas aannemen. Today Specials is inmiddels uitgegroeid tot zelfstandig functionerend team, waar ik heel trots op ben. Nina is mijn rechterhand en samen met Joy, Nienke, Thea en Kiara runnen we de boel.” Wat maakt een campagne succesvol? “We praten niet over onszelf, het is geen gebakken lucht. Als we het niet voelen, kunnen we het niet vertalen. Er moet nieuwswaarde zijn. Soms heb je partijen met heel veel geld, maar geen verhaal. En soms heb je hele kleine partijen met een te gek verhaal. Wij maken realistische schetsen van de verwachtingen. Daarom hebben wij zulke loyale klanten. Dat kan alleen door die werkwijze te hanteren.”

Yesterday, today and tomorrow
''Juist in tijden van crisis is het belangrijk dat er op de juiste manier gecommuniceerd wordt. Wat kun je wel, maar wat vooral niét delen in deze tijd? Hoe zorg je ervoor dat jouw creatieve initiatief (op een gepaste manier) onder de aandacht wordt gebracht en top-of-mind wordt? Wij helpen bedrijven om de juiste slag te slaan met hun communicatie in tijden van crisis. Soms betekent dat een aangepaste tone-of-voice en soms is het advies om even helemaal niks te communiceren. Onze collega Joy schreef daar al een blog over.''

Waar kijken jullie het meeste naar uit om weer te kunnen doen?
''Vooral de kleine dingen die het juist zo leuk maken om bij een creatief bureau te werken: samen de dag starten met een kop koffie en een praatje, met het team elkaar inspireren om onderscheidende en opvallende concepten te ontwikkelen. Maar ook weer om klanten in het echt te kunnen zien en te spreken en mee te denken aan plannen voor de toekomst. Je inspireert elkaar ook altijd tijdens sessies, dus dat is wel echt een gemis nu.''