In gesprek met Trichis
Interviews

In gesprek met Trichis

De drie takken van Trichis

Waar anders treffen we Michiel dan bij een van zijn favo plekken in Het Industriegebouw, by Jarmusch? Vorig jaar schitterde hij nog in de regulars-campagne van de in house breakfast diner en nu treffen we hem op het zonovergoten terras in de expeditiestraat, precies vijf verdiepingen onder zijn penthouse-kantoor. Michiel is een van de twee eigenaren van content- en creatiebureau Trichis. Hij neemt het creatieve deel voor zijn rekening en deelt het directeurschap met compagnon Jan Laban, chef bedrijfsvoering. “Mijn vaste stek is ons kantoor in Rotterdam, terwijl Jan juist veel tijd op onze sales-HQ in Breda spendeert”, begint Michiel. “Trichis bestaat in feite uit drie bedrijven: een tak voor content en creatie (het bedenken van inhoud en die vervolgens ook vormgeven), een tak voor publishing (het maken en uitgeven van boeken en tijdschriften), en een tak voor media (advertentieacquisitie en verkoop). Best een drukke bedoeling dus…”

Content en creatie

“Onze hoofdactiviteit is het maken van content en creatie. Dat begint altijd met een onderwerp dat doorgaans worden aangedragen door een klant, maar het kan ook zijn dat we zelf iets bedenken en daarmee aan de slag gaan in de vorm van een campagne, tijdschrift of boek. Als we eenmaal bezig zijn met inhoud en vormgeving, dan zeggen klanten vaak: ik wil een deel van de kosten terugverdienen door middel van advertenties. En dat treft, want ook daarvoor zijn ze bij ons aan het juiste adres! Een voorbeeld van zo’n klant is de supportersvereniging van Feyenoord. Daarvoor maken we een heel stevig magazine van ruim 120 pagina’s, dat elke maand verschijnt, een echte glossy. Het leuke aan ons bedrijf is dat we aan veel verschillende opdrachten tegelijk werken, zowel commercieel als niet commercieel, want dat houdt onze tekstschrijvers en vormgevers scherp.

De cirkel is rond

We vragen ons af, wordt scherp blijven nou eigenlijk lastiger naarmate je bedrijf langer bestaat? Michiel lacht: “Nee, het is en blijft essentieel en we hebben ook zoveel meegemaakt in de loop der jaren. Geen dag is hetzelfde!” Trichis wordt al bijna 30, wil je met ons delen hoe het allemaal begon? “Leuk dat je dat vraagt, want dat is wel een goed verhaal. We zijn in 1994 aan de slag gegaan met slechts één enkele klant: de Gemeente Rotterdam, Dienst Sport om precies te zijn. Die maakte een tijdschrift dat Meedoen heette, heel truttig allemaal, het zag er niet uit. De opdracht was om dit blad nieuw leven in te blazen. Challenge accepted: toen wij ermee klaar waren was het een fris fullcolour magazine dat huis-aan-huis verspreid werd door heel de stad in een oplage 300.000 stuks! En het mooie is, de Gemeente is tot op de dag van vandaag onze klant. Dat we Meedoen hadden omgevormd tot iets tofs zorgde ervoor dat we naam maakten en dat er al snel meer klanten bijkwamen. Zodoende zijn Jan en ik een ‘echt’ bedrijf begonnen. Ik weet nog goed dat we op zoek waren naar een gekke, bondige naam, iets dat opviel en zou blijven hangen. Mijn vader opperde Trichis, het Griekse woord voor een visje met graten als haren, bijvoorbeeld een ansjovis, zo heel verfijnd. Had natuurlijk niets, maar dan ook niets te maken met ons werk, maar we vonden het wel lekker klinken. Bijna 30 jaar later zijn we onder deze naam een bekende in de mediasector, met name onder diegenen die zoeken naar een partij die ze kan helpen bij het maken van een magazine van concept tot eind. We staan dus nog altijd bekend om waar het allemaal mee begonnen is.”


Team Trichis

Neem ons in gedachten eens mee naar jullie kantoor, hoe ziet het team eruit? “Er werkt echt van alles bij ons, zowel in house als op freelancebasis. Denk aan grafisch ontwerpers, copywriters, long copy journalisten, fotografen en mensen in de sales. Voor die laatste tak hebben we een tweede kantoor in Breda, zodat het creatieve team en het verkoopteam hun eigen werkvloer hebben. Hier zijn we veel meer bezig met creëren en in Breda staat alles in het teken van een commerciële visie, dus daar heerst vanzelfsprekend een heel andere sfeer. Met hoeveel collega’s we zijn fluctueert nogal. Op het hoogtepunt waren we heel solide en groot, toen zaten we met zo’n 26 fte in een heel pand aan de Heemraadssingel. Tijdens de crisis van 2008 hebben we flink moeten inkrimpen, daar kwamen we uit met 10 tot 12 man. Gelukkig krabbelden we weer op en rond 2015 waren we toe aan iets nieuws. Via via kwamen we toen bij Het Industriegebouw terecht. Het pand was net gekocht door de nieuwe eigenaren en terwijl de plannen voor de nieuwe invulling werden gemaakt zijn we er al gaan huren, ‘gezellig’ antikraak op de 1ste verdieping. Ondertussen werd er hard gewerkt aan de verbouwing van de 5e etage en daar hebben wij toen direct een optie op genomen. We wisten meteen: die ruimte willen we! We mochten ons nieuwe kantoor inrichten zoals we dat zelf wilden, met materialen naar keuze en een eigen spreekkamer erin, geweldig was dat. In oktober zitten we er alweer 5 jaar, inmiddels met een team van 12, en nog steeds naar volle tevredenheid. We vinden het een prachtjubileum! Ook in deze krappe arbeidsmarkt sluiten werknemers en freelancers zich nog graag bij ons aan. Daarin moet ik Het Industriegebouw een grote pluim geven, want mensen vinden het echt een extraatje om hier te kunnen werken. Dat horen we echt al-tijd! Pas geleden hebben we nog een goede copywriter aangenomen; zij kon in feite overal terecht, maar ze vond het gewoon ontzettend gaaf om bij HIG te zitten. En ook klanten zijn altijd verbaasd over ons kantoor. Het karakter van het gebouw, de locatie en sfeer worden over het algemeen door iedereen als heel prettig ervaren.”


Trichis x HIG

Michiel gaat verder: “Ook fijn van huren bij HIG is dat ons netwerk op heel natuurlijke wijze gegroeid is en er hier veel kruisbestuiving plaatsvindt. Zo hebben we met jullie het HIG Magazine gemaakt en daardoor iemand als fotograaf Titia Hahne leren kennen, zij maakt nu vast onderdeel uit van onze poule. Andersom adviseer ik mijn team altijd om onderdeel te worden van de HIG Community, online via Bisner en ook offline door met medehuurders te praten. Het is leuk om te kijken of je een klik, overeenkomst of aanvulling op elkaar kunt ontdekken en daar vervolgens gebruik van te maken. Wij doen bijvoorbeeld veel samen met ClubGeist BVA, ook op de 5e verdieping. We zijn nu aan het onderzoeken hoe we samen aanbestedingen aan kunnen gaan.” Zien we hier een fusie aan de horizon? “Haaa”, lacht Michiel, “ik sluit niets uit, maar zij zijn erg aan het groeien en wij hebben niet per se een enorme groeiambitie, wij willen vooral mooie dingen blijven maken.”

Do what you love

Dat klinkt heerlijk, mooie dingen maken, maar is dat soms niet lastig in een veranderende markt? Michiel: “Absoluut! Sinds de crisis van 2008 zijn heel wat van onze opdrachtgevers gestopt met het maken van analoge tijdschriften en kwamen e-magazines in de mode. Langzamerhand bleek dat de ouderwetse print het wel overleefd heeft en dat zowel het maken als het lezen ervan weer terugkomt, maar nu hebben we weer met een ander issue te maken: papierschaarste. De prijzen zijn in korte tijd verdubbeld, dus het is een dure ‘hobby’ geworden. In minder risicovolle tijden doen we naast opdrachten ook veel passieprojecten op eigen initiatief, maar in zo’n fase als nu ben je als uitgever voorzichtiger met het maken van titels die je zelf leuk vindt. Het fijne van zo’n solide basis is dat een crisis ook niet meteen een gevaar of probleem vormt, we hebben al te veel meegemaakt om daar bang van te worden. Daarnaast is de wens om altijd maar te groeien en dat als progressie te zien één ding, wij willen graag (met succes) blijven doen waar we van genieten, waar we goed in zijn en daar dan verdieping in vinden, beter passende, leukere klanten aantrekken. Wij vinden het ook mooi om te zien hoe anderen bij HIG dat doen, zoals Studio Beige, die met een heel sterke eigen handtekening zichzelf diep in de cultuurhoek heeft gevestigd.

De Grote Kunstkalender

Over cultuur gesproken: als we één wens mogen uitspreken is het meer opdrachten binnenhalen in deze sector”, zegt Michiel. “Dat dat onze grote liefde is blijkt wel uit ons project de Grote Kunstkalender, een pracht van een ding van maar liefst 30 bij 30 centimeter en 3 kilo papier, boordevol inspirerende kunstcontent. Ik stel jaarlijks een hoofdredacteur aan, iemand in de cultuursector met een groot netwerk, want diegene kiest een redactie en samen moeten zij dan met 365 relevante Nederlandse kunstenaars komen. Elke hoofdredacteur brengt een eigen inhoud met zich mee, wat telkens voor een heel ander product zorgt. We bieden in de selectie ruimte aan actuele thema’s en verschillende kunststromingen zoals beeldende kunst, spoken word, fotografie, vormgeving en ga zo maar door. Rineke Kraai, een cultureel ondernemer uit Rotterdam, heeft dit concept bedacht. Zij klopte bij mij aan en ik zag er meteen brood in. De eerste paar jaar was het een gesubsidieerde Rotterdamse Kunstkalender en nu werken we al voor de 6e keer, zonder financiële steun, aan een landelijke. Leuk is dat je voor je eigen bedrijf een gepersonaliseerde kalender kunt afnemen als kerspakket of relatiegeschenk. Dit jaar staan er een aantal kunstenaars op de kalender die ook in de HI.M-collectie vertegenwoordig zijn, dat vinden we een heel mooie match!”

Love what you do

Zeg eens, wat zijn jouw favoriete Trichis-projecten? “Goh”, Michiel zucht, “De Grote Kunstkalender is wel een beetje mijn persoonlijke trots, maar ik kijk met veel liefde terug (en vooruit) naar de mix aan grote en kleine dingen die we doen. Vooral de projecten die maatschappelijk relevant zijn blijven me bij. Ons adagium is én blijft: de producten moeten mooi zijn en ertoe doen, men moet er iets aan hebben. Dat credo houdt ons ook in veranderende tijden geïnspireerd. Het ergste lijkt me om iets te maken wat niemand bekijkt of leest. Daarom blijven we naast digitale projecten ook analoog werken. En het fijne is: het een kan bestaan omdat het andere er ook is, dus het dient allebei een doel.” Wat ons betreft een inspirerende afsluiting van een mooi gesprek. Michiel grapt: “Ik ben ook als motivational speaker in te huren hoor… Nee zonder dollen, ik heb wel eens een HIG Powertalk gegeven over papier, dus we doen weer graag mee mocht er een nieuwe reeks komen en daar stellen we dan ook graag ons kantoor voor open.”

@Michiel: dat treft, want vanaf 29 september zijn de HIG Powertalks terug van weggeweest! Elke laatste donderdag van de maand kun je tijdens lunchtijd aansluiten bij een inspirerende lunchtijd-lezing van een medehuurder of externe spreker. Stay tuned…