Nog even en de schoolvakanties beginnen weer. Dat is natuurlijk heel gezellig, maar soms ook wel een uitdaging, want wat hoe ga je je kroost tussen al het werk door zes weken lang entertainen? Daar heeft ontwerper Loes Sikkes geen moeite mee. En heb jij even geluk, want ze deelt haar favo Rotterdamse kidsuitjes met de community.
"Ik ben echt een stadsmens", zegt Loes, "maar heb sinds een paar weken ook een tuinhuisje vlakbij het Kralingse Bos, achter het hertenkamp. Opeens ben ik druk met graszoden leggen, onkruid plukken, de boel omspitten. Er staat een perzikenboom, peren, vijgen, appels en er is ook een kas waarin ik van alles kan gaan verbouwen. Heerlijk om je hoofd leeg te maken en ook een fijne plek voor mijn zoontje Sjors. Maar we doen in de zomer ook nog graag veel andere leuke dingen, daar komen ze hoor".
1. Diergaarde Blijdorp, een golden oldie natuurlijk , maar het blijft zo leuk om je samen te verbazen over al die mooie dieren. En het leuke is dat je je hier ook meteen een hele dag kunt vermaken.
2. Plaswijckpark is zowel met echte kleintjes als met wat oudere kinderen leuk. Het is een instapmodel attractiepark zeg maar, met een mini-dierenpark, een speeltuin en - all-time favoriet - waterfietsen in de vorm van zwanen.
3. De Speeldernis is echt de leukste ontdekplek van de stad: het is een natuurspeeltuin waar kleintjes worden uitgedaagd om te klimmen, te rennen, te bouwen en te sjouwen. Tussen de beekjes, bosjes en paadjes valt van alles te beleven en alsof dat nog niet genoeg was, is er onlangs de Reuze Boomhut geopend. Dit is trouwens ook een uitstekende plek voor een kinderfeestje!
4. Ik ga graag met Sjors naar de zomerzondagen op het Stadspodium op het Grotekerkplein. Daar beland je telkens in een heel andere wereld: van zangkoren tot experimentele jazz en van salsa en yoga, tot een dansperformance. Echt heel leuk!
5. Op een warme dag is het leuk om een eindje te gaan scheuren met de Watertaxi. Wij pakken 'm graag naar Katendrecht. Dan gaan we meteen lunchen bij Kopi Soesoe en spelen we daar een potje honden-memory.
6. Zelf de watertaxi besturen is een avontuur op zich en kan in de Kids Marina, achter de Leuvehaven. Er kunnen maximaal vier personen mee in een bootje en je kind kan zich een kwartier lang uitleven als kapitein van zijn eigen scheepje.
7. Een zomerdag is volgens Sjors (en vermoedelijk ook volgens jouw kind) niet compleet zonder een ijsje. Die halen we vaak op de Meent, bij de IJssalon, maar Sjors z'n favoriet is het citroensorbetijs van de IJsmaker op de Witte de Withstraat. Daar hebben ze trouwens hoorntjes gevuld met chocolade, hmmm.
Hoe je de zomervakantie ook gaat doorbrengen,
Loes, Sjors en Team HIG wensen je veel lol!