Waarom we allemaal zo nu en dan op de pauzeknop zouden moeten drukken? Dat is de hoofdvraag die per toeval ten grondslag kwam te liggen aan het nieuwe boek van journalist, redacteur en HIG-huurder Joline van den Oever. Want wat is een goede werk-leefbalans, hoe bewaak je je grenzen, waar loop je fysiek en waar mentaal tegenaan bij het bewaken ervan en hoe herken je de juiste signalen? Joline deelt in een heel persoonlijk interview met HIG haar bevindingen in de zoektocht naar 40 plekken om tot rust te komen.
Hoe het gaat met Joline? Dat is een vraag die nog niet zo makkelijk te beantwoorden is boven een kop koffie in de expeditiestraat van HIG, en dat is precies waarom haar nieuwste boek, Press Pause, persoonlijker en relevanter is dan ooit. Ze vertelt: “Het concept van het boek ontstond in eerste instantie vanuit een trend die ik signaleerde: het verlangen naar vertraging en wellness-travel. Het feit dat we collectief meer en meer bezig zijn met mindfullness, wellness, retreats en rust zoeken riep verwondering en vragen bij me op. Ik zag het overal om me heen en dacht: daar moet ik iets mee. Zo gezegd, zo gedaan en samen met uitgeverij Mo’media schetste ik het plan voor een boek vol adressen om op adem te komen.”
Selffulfilling prophecy
Joline vervolgt: “Het ironische was, dat het thema tijdens het maakproces wel een selffulfilling prophecy leekt te worden, want langzamerhand kwam ik erachter dat ook ik weleens op de pauzeknop moet drukken. Ik dacht altijd: ik ben een freelancer, ik doe leuk werk, wat kan mij nou gebeuren? Nou, deadlines dus. En altijd maar doorgaan! Voorbeeldje: ik heb in tien jaar tijd maar drie keer langer dan een week vakantie genomen. En dan heb ik het over écht uit staan en niet in je mailbox kijken of vragen van werkgevers beantwoorden. Ik heb het ook niet over al die snoepreisjes voor een beurs of opdracht, maar over de mogelijkheid om gewoon eens twee weken te niksen, desnoods thuis. Altijd kwam er weer iets nieuws op mijn pad. En altijd zei ik ja. In dit proces leerde ik heel veel over het belang van tot rust komen, dus dat maakt dit boek eigenlijk ook wel een persoonlijk manifest.”
Zo is Press Pause een boek geworden voor iedereen die op zoek is naar meer rust en ruimte in het leven. Maar wie is nou precies die rustzoeker? Joline: “De cijfers van TNO zijn schokkend: één op de vijf werkende mensen ervaart een vorm van burn-out klachten. Een andere doelgroep die, sinds veel voordelen voor hen zijn weggevallen, onder grote stress gebukt gaat zijn studenten. Verder moet je ook vooral ouderen niet vergeten: zij hebben vaker dan anderen gezondheidsklachten of treden juist op als mantelzorger voor een dierbare. We wilden de doelgroep voor het boek ook breed houden in financiële zin. Niet iedereen heeft immers de middelen om een week in een luxe-resort te boeken, dus we wilden dat er ook sympathieke betaalbare tips in de selectie zouden komen. Er staat zelfs één gratis tip in: de Dark Skyparken in het noordelijkste puntje van-Nederland. Het is de enige plek in het land waar geen lichtvervuiling is en het dus nog echt helemaal donker wordt. Hier kun je gratis genieten van de natuur en heb je een adembenemend zicht op de sterrenhemel.”
Vier hoofdstukken
We zijn benieuwd, hoe is het boek opgebouwd? Joline: “Press Pause bestaat uit veertig adressen in met name Nederland en België, die zijn onderverdeeld over vier hoofdstukken. Nummer één, Quick Fix, is gericht op de stedeling die even wil ontsnappen aan de dagelijkse ruis van de stad. Daarin staan bijvoorbeeld heel haalbare tips als een restorative yogales bij Kula in ons eigen Rotterdam of het stilte-op-sokken-uurtje van Museum Voorlinden. Wist je dat kunst kijken supergoed is voor je hersens en bijdraagt aan het verwerken van allerlei prikkels en emoties?
Daarna gaan we door met Off the grid, dus meer op de natuur gericht en dan het liefst over plekken waar het signaal van je telefoon gaat haperen”, lacht Joline. “Een goed voorbeeld hiervan is Cabiner, een project dat duurzame vakantiehuisjes realiseert in beschermde natuurgebieden in Nederland. Dat is echt back to basic, want bij allemaal moet je, als je je auto eenmaal hebt geparkeerd, nog een paar kilometer de natuur in lopen om er te komen. Je gaat er heel anders van inpakken als je alles op je rug moet meenemen en dan start je dus automatisch al van tevoren met loslaten. Een ander mooi voorbeeld in dit hoofdstuk, en ook nog eens lekker dichtbij, is Cocondo Bunkers in Hoek van Holland. Deze duurzame overnachtingsplek is een pilotproject om te kijken hoe de oude bunkers die onderdeel uitmaken van de Atlantikwall hergebruikt kunnen worden. Ze zijn volledig ondergronds en daardoor compleet geluids- en prikkelvrij. Een mooie bijkomstigheid is dat het ook nog eens heel esthetisch ingericht met Dutch Design. Extra leuk: je kunt hier vanuit Rotterdam centrum met de metro naartoe.
In hoofdstuk drie ga ik met Rural Retreats iets meer de diepte in. Dit hoofdstuk beschrijft plekken waar naast een verblijf ook iets van programma wordt aangeboden. Denk daarbij aan yogalessen, workshops, coaching, begeleide wandeltochten, meditaties of wellness. Je kunt het zo wild niet bedenken of het bestaat, zo is er zelfs een retreat dat de hulp van een ‘wellbeing curator’ en ‘ecopsycholoog’ aanbiedt die jou weer doen verbinden met jezelf en de natuur”.
Slow living
“Last but not least, hoofdstuk vier: dat staat in het teken van Slow living en beschrijft allerlei plekken die perfect zijn om te vertragen. In deze selectie zijn ook wat adressen opgenomen die wat verder weg liggen, bijvoorbeeld in Portugal en Italië, omdat het uitgangspunt is dat je, conform de gedachte erachter, ook de tijd wilt nemen om hier naartoe te reizen. Het zijn ook allemaal adressen die op interessante wijze experimenteren met hun inrichting. Zo hebben alle plekken die ik voor dit hoofdstuk bezocht expres geen Nespresso-machine staan, maar verse bonen en een koffiemaler. Als je op die manier koffiezet, kom je namelijk los uit de efficiëntie van alledag en vertraag je vanzelf. Zo haal je meer voldoening uit de handeling en geniet je automatisch meer van je kopje koffie. Dat zag ik bijvoorbeeld bij Cabin ANNA, een prachtig, modulair eco-cabin in de Brabantse bossen. De eigenaren hebben met neuropsycholoog Margriet Sitskoorn samengewerkt om het huis zo in te richten dat het jou de ultieme welzijnservaring biedt en er verblijven dus uiteindelijk goed voor je gezondheid is. Zo schuif je de wanden van de cabin manueel open, dat kost expres wat inspanning, maar levert je tegelijkertijd voldoening op. De gedachte hierachter is dat juist in de vertraging ideeën ontstaan en er ruimte wordt gemaakt voor nieuwe wegen. Zo’n verblijf is dus eigenlijk heel waardevol voor diegenen die het megadruk hebben en tegen allerlei creatieve blokkades aan lopen. Gun je je jezelf die ruimte, dan zul je daar beter van terugkomen; zowel privé als in je werk.”
Persoonlijke verhalen
Om extra verdieping te geven aan het thema Press Pause vind je tussen de adressen door nog vijf persoonlijke verhalen van Joline, waarin ze – gestaafd door wetenschappelijk onderzoek – vertelt over haar ervaringen met thema’s waar veel mensen mee worstelen:
- Het vinden van een goede werk-leefbalans, zowel fysiek als mentaal
- Versnellen versus vertragen
- Online versus offline leven
- Ethics versus aesthetics (dus over wat een hele gecureerde omgeving met je gemoedstoestand)
- Stad versus platteland
HIG is trots op Joline, want Press Pause is een plaatje, zowel erg aantrekkelijk voor op de koffietafel als inhoudelijk sterk. We raden je dus van harte aan om Jolines boek te bestellen, te lezen en te ontdekken welke tips goed bij jou passen. In de écht nabije omgeving vind je al zo drie toffe plekken waar je tot rust kunt komen en het overgrote deel van haar tips liggen op nog geen twee uur rijden vanaf HIG. Ook slim: het boek vormt het perfecte cadeau voor de feestdagen, helemaal gezien Kerst de ultieme trigger voor stress blijkt en het nieuwe jaar de uitgelezen kans biedt om aan de slag te gaan met je goede voornemens.
Press Pause kost € 25,- en is te bestellen via het internet of, beter nog, je lokale boekhandel, zoals Donner.