We sluiten onze reeks wijnartikelen af met deze reeks af met een column van Hendrik 'Henk' Spelt, eigenaar van de charmante wijnzaak Wijn bij Henk aan de Bergselaan in Rotterdam Blijdorp. Henk is een interessante wijnkenner, want hoewel hij een enorm goede neus en proever is, drinkt hij zelf al een jaar geen alcohol meer. Verkopen doet hij het mooie product nog wel graag, maar er is ook een significante hoek ingericht voor zijn concept Club Nul, een interessante selectie non-alcoholische wijnalternatieven.
Take it away Henk: "Natuurwijn, natuurwijn en nog eens natuurwijn. Ja, ik denk dat de populariteit van natuurwijn de komende tijd nog verder zal toenemen en wel om de volgende redenen: duurzaamheid speelt een belangrijke rol, maar ook het feit dat mensen steeds meer op zoek zijn naar wijn met een bijzonder verhaal, een mooi label en een uitgesproken ander profiel. Voor sommigen betekent dit in deze experimentele fase ‘hoe gekker hoe beter’, maar ik hoop wel dat uiteindelijk de mooie wijnen die met liefde en zorg gemaakt zijn de overhand zullen krijgen. Zelf houd ik erg van wijnen die net op dat randje van ‘natuur’ zitten. Je voelt de energie en het sappige, maar de wijn heeft ook nog een goede structuur en finesse. Als het om dat te bereiken bij de botteling nodig is om een beetje sulfiet toe te voegen, vind ik dat geen probleem."
Henk lacht: "Een bevlieging die van mij snel weer over mag waaien is de hang naar de zogenaamde appassimento-wijnen, ofwel wijnen die gemaakt zijn van (deels) ingedroogde druiven. Ik vind ze over het algemeen nogal log en eendimensionaal."
Hij vervolgt: "Wat ik dan wel weer goed vind om te zien is dat er steeds meer mooie non- of laag-alcoholische dranken op de markt komen. Dat mag van mij zelfs nog wel wat uitgebreid worden. Ik signaleer namelijk dat mensen minder alcohol consumeren dan voorheen, maar dat ze wel iets bijzonders in hun glas willen. Vooral voor doordeweeks zijn deze mensen op zoek zijn naar een fijn alcoholvrij alternatief, zoals een mooie kombucha of een ander gefermenteerd drankje. Deze zijn namelijk smaaktechnisch vaak een stuk interessanter dan wijnen waar de alcohol is uitgehaald."
Concluderend zegt Henk: "Ik heb me zelf afgelopen jaar vooral laten verrassen door natuurwijnen die gemaakt zijn van een blend van rode en witte druiven. Ze smaken voller dan de gemiddelde rosé, maar zijn frisser en lichter dan een rode wijn. Gekoeld drinken, puur genieten!"