In gesprek met Branding Agency Das Buro
Interviews

In gesprek met Branding Agency Das Buro

Je hebt hun werk vast wel gezien, maar hoe goed ken je ze écht? Van graffiti tot campagneposters, het team achter Das Buro werkt als een soort ninja-squad: speels, jong en fris blijven ze zelf behendig uit de spotlights door juist anderen naar voren te schuiven. Dat ze toch ook langzaamaan volwassen aan het worden zijn lees je in ons interview.

Het gebeurt niet vaak dat er zo’n grote kantoorruimte vrijkomt in Het Industriegebouw, maar toen afgelopen voorjaar Behaviour Rotterdam doorgroeide naar een pareltje van een private office, zag branding agency Das Buro zijn kans schoon en trok in hun oude kantoor op de 4e. Zo werden ze onlangs de kersverse buren van team HIG. Onder het mom van getting to know your neighbours gingen we het natuurlijk meteen in gesprek met mede-eigenaar Hans de Ruiter.

Liep je er de afgelopen tijd voorbij, dan kan het je simpelweg niet ontgaan zijn: de grote, neon-roze totem die stukje bij beetje midden in het nieuwe kantoor van Das Buro werd opgetrokken. Op de ochtend van ons interview is de verhuizing van het team in volle gang en staan er, buiten dit curieuze object, alleen nog wat losse bureaustoelen en onuitgepakte dozen. Daarom spreken we mede-eigenaar Hans de Ruiter op een frisse nazomerochtend op het terras van by Jarmusch. Hans glundert als we hem vragen naar zijn markante office-decoratie: “Niet te missen hè? Voor onze vorige ruimte hebben we een aantal markante dingen laten maken en we konden het vanuit een creatief en duurzaam oogpunt niet over ons hart verkrijgen om alles zomaar achter te laten. Daarom hebben we uit verschillende restmaterialen deze ‘centerpiece’ opgebouw: een ding dat midden in de ruimte staat, zodat men er als vanzelf naartoe trekt. Het functioneert als balie, koffiebar, casual meet-up spot en als de aangewezen plek om met z’n allen aan te lunchen. Aan het uiteinde staat een gekke totem, die nét te groot is en ook nét te roze, met een display waar we dingen op kunnen aankondigen, of een welkomstbericht op kunnen projecteren. Als je erlangs loopt denk je: huh, wat is dat voor misfit? Hij klopt niet helemaal, maar juist dat maakt het zo’n sympathieke eyecatcher. En hij staat daarmee wel een beetje symbool voor ons bedrijfskarakter: altijd een bold statement maken!”

Das Buro is een van Rotterdams meest toonaangevende branding agencies. Hun naam bleek een selffulfilling prophecy, want hun werk domineert vaker wel dan niet het straatbeeld. Rotterdam Festivals, de Uitagenda, Luxor Theater, 100%NL, O. Festival en het Mondriaanfonds; het is maar een greep uit de namen waar zij de identiteit voor hebben bedacht en met regelmaat campagnes voor de wereld in sturen.

Hans: “We begonnen ooit als Scale to Fit aan de Keileweg en verhuisden naar het Delftse Plein toen het daar net een beetje creatief begon te borrelen.” Pardon, hoe? Hans lacht: “Dit was nou precies de reden waarom we destijds de naam hebben veranderd. Dat, én omdat we langzaamaan ook steeds meer een bureau werden dat zich richtte op het ontwikkelen van marktstrategieën, in plaats van exclusief op design. Zo werden we Das Buro, het überbureau dat je nodig hebt om je hele merk van begin tot eind stevig neer te zetten.”

Hij vervolgt: “Daarna hebben we een hele poos kantoor gehouden op twee verdiepingen boven Supermercado en net toen we zaten te dubben over blijven of vertrekken, bleek er toevallig een ruimte van 290 m2 vrij te komen in Het Industriegebouw. Perfect voor ons! Eindelijk samen in één ruimte en nog plek om te groeien ook.” Op onze vraag hoe lang Das Buro dan eigenlijk al bestaat, antwoordt Hans vrolijk: “Joh, al 20 jaar!” Co-eigenaar Dennis van der Meule en hij blijken echt way back te gaan. De twee werden vrienden op de middelbare school in West-Zeeuws Vlaanderen en brachten daar, naar eigen zeggen, graag wat reuring in de rust met hun graffiti en zelfgeorganiseerde schoolfeesten. Bad boys? Hans knipoogt: “Je kon ons in ieder geval wel ‘actief’ noemen.”

“Eenmaal van school ging ik de kunstacademie doen in Breda en Dennis trok naar Rotterdam voor het Grafisch Lyceum. Ik kwam vervolgens bij een aantal creatieve bureaus terecht en Dennis bij BNN. Al die tijd bleven we vrienden en na een poosje dachten we: zullen we samen een bedrijf beginnen? Het is natuurlijk best spannend om als vrienden te gaan samenwerken, want stel nou dat dat tegenvalt, maar in ons geval bleek het juist een verademing. We werken altijd naar hetzelfde toe, maar we zijn allebei zulke andere karakters, dat we er op hele verschillende manieren kunnen komen.”

En dat de samenwerking soepel liep blijkt wel uit het feit dat ze zoveel jaar later met een team van twaalf zijn en ook nog de ambitie hebben om rustig door te groeien richting de twintig. “Dat moet wel lukken in onze nieuwe ruimte,” zegt Hans, “helemaal omdat we ook gebruik kunnen maken van de fijne meetingrooms en gemeenschappelijke ruimtes van HIG. Het geheim van ons team is dat iedereen die erbij komt zelfstandig dingen durft op te pakken, in z’n eigen kracht kan staan en in z’n eigen niche tot z’n recht komt. De gedeelde passie van iedereen die bij Das Buro komt werken is communiceren. Onze mening? Iets kan er nog zo mooi uitzien, maar als het niet ‘praat’ met het publiek, dan heb je volgens ons geen goede campagne gemaakt. Punt uit!”

Als we Hans vervolgens vragen naar de signature-stijl van Das Buro, gniffelt hij: “Kijk, vroeger, toen Dennis en ik er nog samen graffiti-tags zetten en niemand wist dat wij dat gedaan hadden, maar iedereen ze wel kon zien, wilden we daarmee altijd een sympathiek, maar wel bold statement maken. Die baldadigheid zit stiekem nog steeds in ons werk: het moet altijd stevig zijn en ook echt iets zeggen. Zo hebben we voor Luxor Theater bijvoorbeeld een huisstijl neergezet die heel simpel is, maar wel al zeven jaar staat als een huis. Iedere identiteit, iedere campagne heeft iets wat mensen meteen herkennen en ook meteen heel erg klopt bij dat bedrijf. We willen dat als wij klaar zijn, hun bedrijfskarakter helemaal met hun visuele identiteit verweven is. Daarom zeggen we altijd tegen opdrachtgevers: wat jij wilt is in de overvolle hersens van jouw doelgroep terechtkomen, dus laten we er samen voor zorgen dat jouw merk precies in die piepkleine ruimte past.”

Hans vervolgt: “Een klant helpen is dus nooit een droog, lineair proces, maar altijd vloeiend, dynamisch en langdurig. Daarom is een samenwerking met ons ook nooit kortlopend; we bouwen aan de lange termijn om jouw merk naar een nieuw level te helpen en om het daar ook te houden. Zo werk je met z’n allen aan iets groters.” Op de vraag hoe zij zelf door de jaren heen gegroeid zijn, antwoordt Hans: “Dennis en ik zijn inmiddels vooral de brug tussen ons team en de opdrachtgever geworden en ik vind het heel uitdagend om ons werk nu vanuit dat perspectief te kunnen bekijken en zo mijn kennis te mogen delen. Wij hebben allerlei petten op, manager is er maar één van.”

“We komen van oorsprong uit de commerciële sector. Door Dennis z’n vroegere Nederhopband (de Stormtroepers, I kid you not) hebben we veel artwork mogen doen voor grote Nederlandse artiesten als Kane, Direct en Within Temptation. Dat was natuurlijk fantastisch, maar op een gegeven moment kwamen de streamingsdiensten op en verdwenen dit soort klussen. Toen zijn we meer voor festivals gaan werken en als vanzelf in het culturele veld beland. Geleidelijk begonnen we te voelen dat we het juist fijn vinden om ons op het snijvlak van commercieel en cultureel te bevinden. En dat lijkt, met ons huidige spectrum aan opdrachtgevers, goed gelukt!”

“Ik vind het iedere dag weer leuk als ik door Rotterdam fiets en ik kom ons eigen werk overal tegen in de vorm van posters, schermen of logo’s, in de Uitagenda of via de uitingen van Rotterdam Festivals. Als we over de A16 rijden hangen daar de posters van 100%NL, in Amsterdam zien we onszelf terug in Enterprise, de Meervaart en het Mondriaanfonds en in Eindhoven promoten we het Muziekgebouw. Zelfs als we ’s avonds tv kijken zien we ons werk voor opdrachtgevers in reclameblokken. Daarmee staan we, net zoals in onze graffiti-periode, niet alleen achter de schermen, maar ook telkens een heel klein beetje in de spotlights, goed verborgen achter de klant, en dat maakt je dan toch iedere keer weer heel trots.”

Hans besluit: “Dat gezegd hebbende, betekent het natuurlijk niet dat we geen drive meer hebben. Onze ambitie ligt nu bij het werken aan een landelijk projecten voor iets als Albert Heijn of een bedrijf van soortgelijk kaliber. Daar komt die mix tussen creativiteit en strategie ook ontzettend tot z’n recht. Ook proberen we steeds meer internationale projecten te realiseren. Dat gaat al best aardig, maar een SONOS of Spotify is nog altijd van harte welkom. En natuurlijk hopen we dit alles met een groeiend team vanuit Het industriegebouw te mogen bereiken. We gaan in ieder geval met volle overtuiging de toekomst in!”