In gesprek met Bubblefish
Interviews

In gesprek met Bubblefish

Léon Bouterse begon met zijn internetbureau Bubblefish in 2003 als eenmansbedrijf. Na een jaar vanuit huis gewerkt te hebben verhuisde hij naar Barendrecht. Met een dedicated team van Bubblefishers werkte hij daar dertien jaar aan uiteenlopende websites, shops en mobile apps. De meest bekende apps van hun hand zijn Parkmobile, Parkline en de Rotterdampas. In 2017 werd het tijd voor een grotere ruimte en een andere stad. Het werd Rotterdam, een stad die bruist en volop in ontwikkeling is. Samen met acht medewerkers heeft Léon nu zijn werkruimte op de vijfde verdieping van Het Industriegebouw.

Verhuizen van Barendrecht naar Rotterdam
De verhuizing naar Rotterdam bevalt Léon erg goed. “We zitten hier in Rotterdam dichtbij de scholen, we werken graag met jonge mensen dus dat is erg handig. En Het Industriegebouw ligt dichtbij het openbaar vervoer, die aansluiting hadden we in Barendrecht niet. We hebben ook nog een virtual office in Den Haag. Een deel van onze doelgroep bevindt zich namelijk in Den Haag. Met één belletje wordt deze ruimte beschikbaar gesteld, heel gebruiksvriendelijk en leuk om zo te wisselen van werkplek en omgeving. Het liefst zou ik daar een tweede vestiging openen. Wie weet…We groeien gestaag en gecontroleerd verder. Als het zo doorgaat zijn wij eind volgend jaar uit deze werkruimte gegroeid.”

Het Industriegebouw
De keuze voor het Industriegebouw was snel gemaakt. “Het is een levendige omgeving met horeca en winkels in de buurt. Vanuit hier gaan onze Bubblefishers vaak door naar het centrum om wat te eten of naar de film te gaan. Of we gaan ’s middags met z’n allen wat eten. In de Markthal of op dinsdag even langs de markt. De locatie is echt ideaal. Klanten vinden het ook leuk om hier komen. Ik haal ze vaak op vanaf de receptie en neem ze dan even mee door het gebouw. Het is wel even wat anders dan een standaard kantoorgebouw namelijk. En het is gewoon gezellig. In HIG gebeurt veel. Hoewel we er niet altijd bij kunnen zijn, helaas. We werken hier flink door en dan is om 18.00 uur de batterij een beetje op en gaan we lekker naar huis.”

Elke dag nieuwe creatieve oplossingen bedenken
Bubblefish is een digital agency dat zich richt op de UX van websites. Wij richten ons specifiek op (semi)overheid, zorg en welzijn en B2B. “We starten projecten met UX-research, deep interviews en bepalen vervolgens de onlinestrategie. Dit noemen wij de Discovery Fase. Vervolgens ontwerpen en bouwen we een website of applicatie met als drie speerpunten gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en toegankelijkheid. Het blijft heel gaaf dat we elke dag zodanig creatief kunnen zijn dat we nieuwe oplossingen bedenken vóór en met onze klanten. Dat we ze positief kunnen verrassen met onze oplossingen en verder op weg helpen om hun doelstellingen te bereiken. Dat is het mooie aan ons vak. Hoeveel websites we gemaakt hebben? Goeie vraag… we hebben zo veel websites ontwikkeld dat ik de tel kwijt ben geraakt, ik doe dit al bijna twintig jaar he!”

Digitaal toegankelijke websites voor iedereen
De ambitie van Bubblefish is om websites altijd digitaal toegankelijk te maken. “Er zijn in Nederland 6,5 miljoen mensen met een beperking. Denk aan kleurenblindheid, lichamelijk handicaps, dove mensen, blinde mensen, laaggeletterden en dyslectici. Allemaal gebruikers voor wie veel websites niet makkelijk of zelfs helemaal niet toegankelijk zijn.” Over vijf jaar moeten volgens de European Accessibility Act ook websites digitaal toegankelijk zijn voor bepaalde doelgroepen. In Nederland is het nu al verplicht voor overheidsorganisaties om digitaal toegankelijk te zijn. “Je moet bijvoorbeeld met een muis door een website kunnen navigeren, een website kan voorgelezen worden of door gebruik van bepaalde kleurcontrasten beter leesbaar zijn voor bezoekers die kleurenblind zijn. Dat zijn UX-uitdagingen waar wij ons graag mee bezig houden. Het web moet voor iedereen toegankelijk zijn, dat zou toch prachtig zijn.”

120 minuten per dag aan je doelstellingen werken
Achter Léon’s bureaustoel hangen twee grote vellen met KPI’s, geschreven met roze, groene en oranje stiften. “Iedere ochtend begin ik mijn dag op kantoor met 120 minuten werken aan een bepaald doel. Daarna ga ik pas over op de orde van de dag. Niemand kan me dan storen. De deur gaat dicht en mijn telefoon uit. Alle afleidingen moeten weg. Ik kies één van de doelen die op die vellen staan. Ik kijk waar we staan met het bedrijf. Het is een soort overeenkomst met mezelf. Deze lijst die je ziet is net nieuw, als ik ze allemaal heb gehad, maak ik weer een nieuwe lijst.”

Tekst Iris Klapwijk

Fotografie Daleen Bloemers