In gesprek met Frontaal Film
Interviews

In gesprek met Frontaal Film

Frontaal Film is in 2014 na veel bier ontstaan. Tim van den Hoff en Ruben Hamelink werden aan elkaar voorgesteld en vrijwel meteen was er een klik, vanaf die eerste meet cute besloten de mannen samen aan de slag te gaan. Eind 2017 werd hun corporate film ‘Committed to Freedom’ bekroond met twee prijzen op de prestigieuze Corporate Media & TV Awards in Cannes.

Ons eerste project was voor 48 Hour Film Project Rotterdam, als team krijg je dan 48 uur om een film te schrijven, filmen, monteren en weer in te leveren. Het werd een voyeuristische film geïnspireerd op Rear Window over de sociale omgangsvormen in het Tinder tijdperk en dat smaakte naar meer.

Lights! Camera! Action!
Onze gemeenschappelijke interesse is zeker film, maar ook het aspect van jezelf onderdompelen in een nieuwe wereld en daar de juiste verhalen over vertellen. We benaderen deze verhalen vanuit een heel ander perspectief, ik (Tim) ben veel meer bezig met het verhaal als een op zichzelf staand iets en Ruben houdt zich meer bezig met het cinematografische aspect en uiteindelijk komen beide disciplines bij elkaar.

Poen, prestige of plezier
We hebben echt een fijne mix van projecten die we zelf willen maken en commercieel werk zoals corporate stories, promo video’s en testimonials. Als er een combinatie van poen, prestige of plezier in verwerkt zit, kunnen wij er iets mee. Soms zit alles erin, zoals met Commited to Freedom. Vanuit de tbs-kliniek kregen we de vraag om de missie en visie van de instelling over te brengen en de menselijke kant van de patiënten te laten zien. Een week lang in een TBS-kliniek werken met patiënten, dat was best spannend! Gelukkig kregen we ook een flink budget om er iets moois van te maken. En uiteindelijk hebben we er zelf ook een hoop van geleerd.

Monumental Crossroads
Ons meest recente project is de documentaire Monumental Crossroads, die hebben we net in de VS geschoten. Deze documentaire gaat over het verwijderen van standbeelden uit de Burgeroorlogen de recente rellen die daar het gevolg van zijn. We gaan daar op eigen initiatief heen maar wel met het doel om het op TV te krijgen. Een combinatie van onderwerpen die je altijd al interessant hebt gevonden en dan een haakje vindt waardoor het ook actueel is. Je gebruikt je camera als schild. Je bent je camera, je bent een factor in het gebeuren en hoe minder mensen dan op mij (Ruben) letten, hoe beter.

Rotterdamse invloed
We houden allebei heel erg van deze stad en zouden niet snel ergens anders gaan wonen. Werken doen we hier ook graag, zoals aan onze televisieserie Grenzeloze Rotterdammers. We zijn niet gefixeerd op deze stad, want veel van onze films brengen ons op andere plekken in binnen- en buitenland. Maar we komen altijd weer graag thuis hier.

Evenwicht
We kunnen aan het einde van de dag nog steeds bier met elkaar drinken. Als je extreem stressvolle situaties met elkaar meemaakt en aan het einde van de dag samen terugkomt in een stil motel met kakkerlakken die rondlopen, dan vormt dat wel een hechte band. Je duikt samen ergens in, geeft je er soms weken aan over en daarin deel je een soort geheim. Het enige waar we voor moeten waken is dat je je omgeving niet uit het oog verliest. Het is lastig voor partners en familie, daarom heb je ook iemand naast je nodig die dat snapt en die daarmee om kan gaan. Film maken is een bubbel waarin alles draait om het project waar je op dat moment mee bezig bent, je kan je verschuilen achter je camera, de persoon die je interviewt maar daarnaast moet je ook nog een dagelijkse routine hebben buiten het werken om.

Beeld: Titia Hahne
Tekst: Eva Sharo