Interview Sabine Marcelis
Interviews

Interview Sabine Marcelis

In mei 2022 opent Het Industriegebouw Modern (HIM), dat daardoor - naast bedrijfsverzamelgebouw en rijksmonument - ook een leven krijgt als plek voor hedendaagse kunst en design. Kunstenaars Robert Zandvliet, Sam Drukker, Harry Markusse, Jan van der Ploeg, Iwan Smit, Ramsey Nasr en Maarten Baas drukten hun stempel al op het wederopbouwpand. Vrij letterlijk, met kunstwerken - vaak muurschilderingen - die versmelten met het gebouw. De nieuwste toevoeging op deze letterlijk vaste collectie is een ontwerp van de internationaal gevierde Sabine Marcelis.

Sabine Marcelis maakte een ruimtelijk ontwerp waarbij ze een ingreep doet in de monumentale architectuur van het gebouw, door een façade van gekleurd glas te maken.

Hoe kwam je op het idee voor dit werk?
“Luuk en Esther vroegen me een ontwerp te maken dat niet als losstaand object fungeert, maar permanent verbonden is aan het pand. Ze willen de kunst integreren in het gebouw, met permanente werken die er letterlijk aan verbonden zijn. Het was voor mij een no brainer om iets met de ramen te doen.”

Waarom?
“Mijn werk gaat vaak over de interactie met licht en over kleur, dus dat maakte het een logische keuze. Maar ook omdat het hier - op deze plek in het gebouw - architectonisch gezien interessant is om met buiten en binnen te spelen. We vervangen daarom het glas van de façade door gekleurd glas, en zorgen zo voor die interactie tussen buiten en binnen. Dat doen we precies op het punt waar de zon zo mooi naar binnen valt.”

Wat is daarvan het beoogde effect?
“We activeren de ruimte door de verkleuring die de zon door het glas heen creëert. We plaatsen diverse zitelementen zodat je de ruimte ook echt kunt ervaren, in plaats van er alleen doorheen te lopen.”

Waarom heb je voor deze kleur gekozen?
“De kleurkeuze van het glas is terug te leiden naar de originele kleuren in het pand. Door een kleurenstudie weten we dat deze specifieke kleur vooral in de liften werden gebruikt. Ook dat is een moment van transitie - van de ene naar de andere verdieping - dat vonden we een leuke parallel met deze ruimte.” Juist daar waar beweging en verandering centraal staat, lijkt een moment van contemplatie waardevol. Vooral in een gebouw dat in de eerste plaats als bedrijfsverzamelgebouw fungeert. Met een paar van Marcelis’ zitelementen wordt dit ook een plek om het lichteffect - én de wederopbouwarchitectuur van Maaskant - diepgaand te ervaren.

Dit artikel is eerder verschenen in De Kunstbode 2022

Foto: Sabine Marcelis, Gradient Glass Wall (artist impression), 2022

Tekst: Priscilla de Putter in opdracht van De Kunstbode