In gesprek met Todays Specials
Interviews

In gesprek met Todays Specials

Cristèl Klandermans runt deze maand alweer tien jaar Todays Specials, een creatief communicatie PR-bureau in hart en nieren. Samen met vijf getalenteerde dames representeert Cristèl meer dan dertig vaste klanten.

Eigen manier
Cristèl deed haar eerste pr-klus deed ze op verzoek van een vriend. Toch had ze nooit de ambitie om zelf te gaan ondernemen. “Ik heb een journalistieke achtergrond. Tien jaar geleden ben ik in mijn eentje gestart zonder de intentie om die serieus te gaan doen. Het vak lag me altijd al, maar ik wilde het liever op mijn eigen manier doen. Ik werd gevraagd om de pr van The Worlds Smallest Cocktailbar (Barrelproof) te doen. Heel veel mensen reageerden heel enthousiast en Arno liet mijn naam vaker vallen. Nu zijn we tien jaar verder en heb ik Arno weer kunnen helpen met de communicatie van Calaboose. Nu is de cirkel rond!

Succesformule
“Ik wilde een ander soort bedrijf neerzetten. Ons werk spreekt voor zich, we kunnen onszelf zijn. Ik wil niet de rol van baas aannemen. Today Specials is inmiddels uitgegroeid tot zelfstandig functionerend team, waar ik heel trots op ben. Nina is mijn rechterhand en samen met Joy, Nienke, Thea en Kiara runnen we de boel.” Wat maakt een campagne succesvol? “We praten niet over onszelf, het is geen gebakken lucht. Als we het niet voelen, kunnen we het niet vertalen. Er moet nieuwswaarde zijn. Soms heb je partijen met heel veel geld, maar geen verhaal. En soms heb je hele kleine partijen met een te gek verhaal. Wij maken realistische schetsen van de verwachtingen. Daarom hebben wij zulke loyale klanten. Dat kan alleen door die werkwijze te hanteren.”

Scherp blijven
Als creatieve ondernemer bewaart Cristèl graag het overzicht. “Als ik dat kwijtraak, ontstaat er stress. Maar als ik het overzicht bewaar heb ik gewoon rust. Om scherp te blijven hebben we iedere week een bootcamp met elkaar op het plein achter Het Industriegebouw. Daarnaast hebben we regelmatig een workshop of een cursus. Zo kwam er laatst een journalist langs om te vertellen hoe zij graag een persbericht ontvangt. En we gaan veel beurzen af. Maar we moeten vaak ook gewoon dóór. Het is echt aanpoten: zo’n persbericht moet gewoon af!”

Betere ondernemer door moederschap
Een dubbele standaard natuurlijk, om een vraag te stellen over moederschap. Maar hoe combineert Cristèl werk en privé? “Ik ben een betere ondernemer geworden sinds ik moeder ben. De eerste periode was wel heftig. Ik ben een dag minder gaan werken, toen liep ik wel vast omdat ik het zo miste. Maar nu is het beter dan verwacht. Ik moest meer prioriteiten stellen en mijn tijd beter inplannen. Sommige dingen kunnen wel wachten. Ik was altijd al een goede planner, maar nu ben ik een nóg betere planner.”

Wees jezelf
Kun je anno 2019 nog een succesvolle campagne neerzetten zonder social media? Cristèl zou het niet adviseren. “Het is zo’n inspirerend medium. Wat we wel merken is dat veel bedrijven het liever zelf oppakken. Wij geven dan advies en ondersteunen hen.” En de beste tip voor een startend pr-bureau? “Wees jezelf. Kijk niet teveel naar anderen en probeer na te komen wat je zegt. Hierin maken wij het verschil. En daarom gaat het zo goed.”

Fotografie Daleen Bloemers

Tekst Eva Sharo