Managers of makers? Martijn, Youyi en Maarten kozen, dwars tegen de onstuitbare groeidrift van het hedendaags ondernemerschap in, voor dat laatste. En zo ging HIG-huurder Dev.Kitchen afgelopen voorjaar verder onder een nieuwe naam en identiteit: Cachet.Studio. Je kunt de jongens opnieuw én zelfs beter leren kennen, want wij spraken ze in een vrolijk interview in hun nieuwe kantoor op de 3e verdieping van HIG.
Het is een lome zomerdag en rustig in de G-vleugel die leidt naar de gloednieuwe ruimte van Cachet.Studio. Dan klinkt er gelach uit de openstaande deur van hun kantoor en eenmaal binnen treffen we Martijn en Maarten in een melige bui. Niet zo gek: collega Youyi is op dat moment vakantie aan het vieren op een tropisch eiland, maar zijn olijke collega’s hebben die ochtend een cartbord cutout van hem in elkaar geknutseld. Maarten: “Mooi hè? Op die manier is hij er toch een beetje bij”.
Development kitchen
Vervolgens neemt Martijn het woord: “Vijf jaar geleden begonnen Youyi en ik, jong, ambitieus en geïnspireerd door alle succesvolle digital agencies om ons heen een eigen bedrijf. We waren elkaar een poosje daarvoor tegengekomen tijdens een stage bij Mirabeau in de hoofdstad. Ervaring opdoen bij zo’n grote, professionele agency in die tijd was voor ons natuurlijk echt een soort kind-in-een-snoepwinkel-ervaring. Na een poosje waren Youyi en ik volledig op elkaar ingespeeld; aan halve zinnen hadden we genoeg. Samen droomden we ervan van om leiding te geven aan zo’n bedrijf. Maar dan wel in Rotterdam, want dat bleek toch de enige échte grote stad in Nederland”, grapt Maarten
Hij vertelt verder: “Dat bedrijf werd Dev.kitchen, wat stond voor onze ‘Development Kitchen’. We wilden laten zien dat we in onze ‘keuken’ de meest vette dingen konden brouwen en zagen het helemaal voor ons: een team van 50 man, grote projecten, wilde ambities en dat soort jonge honden-ongein. Wat we ons echter niet hadden gerealiseerd is dat Youyi en ik in de basis makers zijn... Toen we dus daadwerkelijk personeel gingen aannemen en daar ook randzaken zoals management en HR bij kwamen kijken, viel dat stiekem best wel tegen. Het leidinggeven bleek ons creatieve proces dusdanig te beïnvloedden dat we daar eigenlijk best chagrijnig van werden.
Het was fijn dat we dat allebei zo bleken te voelen en ook aan elkaar toe durfden te geven. Uiteindelijk keken we elkaar aan en zeiden we: zijn we managers of makers? Tegen onze jongensdromen en grote ambities in, kozen we er toch voor om ons hart te volgen en makers te blijven. Sterker nog, we wilden ook het klantcontact in handen houden en er geen gigateam van campagne- en projectmanagers tussen hebben zitten. Alles goed en wel, maar dat betekende dus meteen dat we nooit een 50-person company zouden worden en anders moesten gaan denken.”
Martijn vervolgt: “Het was wel ontnuchterend hoor. Als jonkie denk je: oh zo’n agency waar alles op het oog smooth verloopt en 100 man z’n toffe ding aan het doen is, zo vet om daar de leiding over te hebben. Maar als je dan opeens zelf het contact met je klanten kwijt bent en je alleen nog maar zit te regelen in plaats van ontwerpen, dan kan dat toch vies tegenvallen. Wij zijn creatievelingen en iets anders willen we blijkbaar ook niet zijn… dus here we are! Drie man sterk, bescheiden, maar gelukkig en bezig met toffere projecten dan ooit.”
Frisse wind
Enter Maarten: “Die boys begonnen hun bedrijfje in het Entrepotgebouw, aan de overkant van de rivier. En drie keer raden wie daar als ZZP’er ook huurde? Dat was ik! Daar ging het wat betreft curatie van de community wel wat anders dan hier bij HIG, maar wij zaten toevallig in elkaars buurt, werkten in hetzelfde domein en we klikten goed. Ik ben een digitaal ontwerper en vormgever, zij zijn digitale makers, dus dat leidde al snel tot een werkgerelateerde vriendschap met veel inhoudelijke discussies boven een biertje. Lekker filosoferen over design, implementatie en waar de industrie naartoe gaat. En, niet onbelangrijk, we konden ook superhard lachen samen.
Toen zij naar Het Industriegebouw verhuisden miste ik ze, dus soms ging ik daar bij ze buurten. Nadat hun oud-compagnon, die voor een groot deel aan de designkant zat, wegging werd één en één eigenlijk vanzelf twee en besloten wij te gaan samenwerken. Zo waren hun implementatie-skills weer aangevuld, was Dev.Kitchen opnieuw een compleet bureau en kwam ikzelf opnieuw bij HIG terecht. Kleine funfact: “Ik had hier namelijk al eerder gewerkt, maar heel lang geleden en niet voor mezelf, maar voor Magnet.me. Dat was toen nog een heel andere vibe met veel tapijt, veel systeemplafonds en veel leegstand, waardoor het soms best wel eerie was in het gebouw; een soort spookstad midden in het centrum. Ik heb het renovatieproces wel zo nu en dan gevolgd als ik bij Magnet.me over de vloer kwam, maar toen ik hier dus voor het eerst bij deze boys op bezoek was, was ik wel echt onder de indruk van hoezeer het gebouw door de jaren heen veranderd was.”
Martijn: “Ja het ziet er echt spik en span uit hier en dat kunnen we uit ervaring zeggen. We gingen uit het Entrepotgebouw weg omdat we in ons kantoor geen daglicht hadden en hebben in onze zoektocht naar een nieuwe plek echt ieder kantoorgebouw in Rotterdam bezocht. HIG was de eerste en tevens de laatste waar we gingen kijken en we zitten hier nog steeds naar volle tevredenheid.”
Nieuw cachet
Maarten pakt de draad weer op: “Met mijn transfer naar Dev.kitchen begon het bij ons te kriebelen om ook de branding van het bedrijf te veranderen, dus langzaamaan begonnen we daar tussen alle projecten door aan te werken, met als resultaat Cachet.Studio.”
Martijn: “Onze business is in principe hetzelfde gebleven, maar het team is veranderd van samenstelling, we zijn intern verhuisd en onze naam en huisstijl zijn flink op de kop gegaan. De nieuwe naam past heel goed bij deze nieuwe fase: we hebben misschien wel meer cachet dan ooit tevoren, meer een eigen signatuur, een eigen stempel dat we drukken op onze projecten, maar daarentegen profileren we ons nu ook meer als een intieme studio, dan als een grote agency. Samen met een klant werken we een op een aan kwaliteit.”
“We zitten als Cachet.studio heel erg op design en strategie en daarnaast hebben we veel kennis over code en hoe dingen aan de achterkant werken, dus we bouwen mobiele applicaties, digitale platformen en corporate websites. We bedienen veel start- en scale- ups en dat vinden we ook heel leuk, want daar ligt alles nog open en is de hiërarchie, net als bij ons, nog redelijk soepel en fluïde, zonder al te veel tussenlagen.”
Maarten: “Ja en zelfs als designer vind ik het belangrijk dat iets er niet alleen goed uitziet, maar ook helder functioneert en past bij het karakter van het bedrijf, zoals onze eigen huisstijl.
Huisstijl
Hij glundert zichtbaar als hij vertelt over die huisstijl: “We zijn dus alle drie gek op pizza en, daarbij horend, ook die lekkere retrostijl van oude Amerikaanse pizzeria’s met veel rood-wit in het kleurenschema en cartoonachtige visuals. Voor ons gevoel straalt zo’n stijl iets van ambacht uit, iets fijns en vertrouwds. Ja, we zijn digitale makers, maar in de basis zijn we vooral creatieve jongens, ook analoog, en onze huisstijl onderstreept die menselijke touch. Het palet is helemaal rood, dat is best een bold statement. De grap die we nu altijd maken is dat mocht AI onze banen overnemen, wij altijd nog een pizzeria kunnen beginnen; en dan hoeven we ook nog eens niks te veranderen aan onze branding”, lacht hij. “Maar zonder grappen, we zijn heel trots op onze nieuwe naam en uitstraling, nu dat eenmaal staat voelen we ons pas echt compleet”.
Martijn: “Onze foodsmaak matcht trouwens wel lekker met onze designsmaak. We zeggen vaak tegen elkaar: less toppings, more taste en refereren daarmee ook naar onze eigen werkwijze. Geen gelul, geen bullshit eromheen. Wat we voorstellen, dat zullen we – uiteraard in overleg met de klant - ook realiseren. Doordat we alles in samenspraak met de klant doen, bouw je als vanzelf een partnership op en wordt de werkrelatie langdurig. Dat opbouwen van een solide band met je opdrachtgevers is geen slicke brandingtruc van ons, dat is gewoon waar we in geloven en dus ook waar we sterk in zijn.”
Samenwerken?
Hij besluit: “In ons oude kantoor op de 4e verdieping zit een nieuwe huurder (SenS Capital). We kwamen elkaar tegen en toen we in gesprek raakten werd ineens duidelijk dat zij op zoek waren naar een studio als Cachet. Niet lang daarna zijn we gaan samenwerken; zo geinig dat dat gewoon uit een casual gesprekje op de gang kan ontstaan. Bij dezen dus een oproepje aan alle HIG-huurders, uit welke branche dan ook: onze deur staat altijd open, dus kom vooral lekker kletsen. Wij zijn er dol op en we beloven dat Youyi dan ook wat spraakzamer is dan vandaag.”