Leven in de Maasstad, werken in Mokum; hoewel Museumnachtmanager Jordy den Haan het niet anders zou willen, gaat het vele forensen hem niet altijd in de koude kleren zitten. Jarenlang reisde hij dagelijks vanuit zijn woning aan de Mariniersweg naar Amsterdam, tot hij afgelopen winter besloot dat het tijd was om zijn woon-werkverkeer drastisch in te korten. Zo ging hij van ‘buren’ naar huren toen HIG hem onlangs mocht verwelkomen als deskhuurder. Nu willen we natuurlijk alles weten over deze kersverse aanwinst voor de HIG-community. Lees je mee?
Pendelen
Waar we normaal gesproken met de HIG-ondernemers afspreken in de Maaskantine, bij by Jarmusch of in een van de meetingrooms, treffen we Jordy telefonisch tijdens zijn ochtendwandeling in Amsterdam. Als hij niet achter zijn desk zit, hangt zijn werkleven van meetings en happenings aan elkaar. Zo host hij diezelfde middag een Museumnachtevent voor professionals. Kortom: het zijn drukke tijden voor de vlotte Rotterdammer.
Jordy: “Ik ben in Rotterdam geboren en getogen en heb er zelfs gestudeerd, maar toen ik eenmaal ging werken kwam ik al snel in Amsterdam terecht. Hoewel ik uit de Media & Cultuur-hoek kom, begon ik mijn carrière bij een commercieel bedrijf. Daar had ik het vrij slecht naar mijn zin, maar de plek vond ik wel tof. Toen er plots een vacature voorbijkwam van Stichting Museumnacht en hun kantoor in dezelfde straat bleek te zitten was een en een voor mij al snel twee. En voor hun ook, want ik werd aangenomen als de nieuwe community coördinator. Dat is nu alweer negen jaar geleden”, telt Jordy. “Zo, dat gaat snel zeg! In de tussentijd is er veel gebeurd, ik ben inmiddels doorgegroeid naar de rol van algemeen manager van de stichting.”
Museumnachtjubileum
In Rotterdam vindt de Museumnacht altijd plaats in maart, in Amsterdam juist op de eerste zaterdag van November. “En met 32.000 bezoekers hebben we het hier ook wel over een event van formaat”, zegt Jordy. Op de vraag of hij daar dan ook het hele jaar door mee bezig is antwoordt hij: “Nou, we splitten het jaar altijd op in twee delen. De eerste helft zijn we voornamelijk bezig met onze stichtingswerkzaamheden. Dat is nog vrij relaxed en in die periode kan ik op normale dagen heel goed vanuit Het Industriegebouw werken. Zo nu en dan organiseren we dan wel bijeenkomsten waar museumprofessionals, makers en andere smaakmakers uit het culturele veld elkaar kunnen ontmoeten. Daar kaarten we vakgerelateerde onderwerpen aan, die zij dan samen kunnen bespreken. We zijn dus eigenlijk zo’n beetje mediator, educator en inspirator voor de Amsterdamse musea. De tweede helft van het jaar zet ons team vol in op de Museumnacht zelf en vanaf dat moment ben ik weer veel meer in Amsterdam te vinden.”
Jullie vieren dit jaar een jubileum, want de Museumnacht bestaat een kwart eeuw. Is het evenement nog altijd nodig om de musea populairder te maken? Jordy: “Onze missie met de Museumnacht Amsterdam is al 25 jaar lang dezelfde, namelijk om meer jonge bezoekers de lokale musea in te krijgen. Dat lukt tijdens het event zelf bijzonder goed, want meer dan 85% van onze gasten valt onder de groep jongeren (18 – 35 jaar). De algemene relevantie van dit streven blijft, want hoewel het aantal jonge museumbezoekers wel stijgende is, is het overgrote deel nog altijd op leeftijd.” Jordy vervolgt: “En wit overigens, dus ook op het inclusiviteitsvlak valt er nog veel te winnen. Wij zijn er inmiddels achter dat dat komt omdat er lange tijd vooral over en ook voor jongeren is gesproken in de musea, maar omdat zij zelf geen stem aan tafel hadden, werd er dóór henzelf niets ingebracht. Zo werden er allerlei hippigheden bedacht om ze te ‘lokken’, maar dat werkt natuurlijk niet als je je helemaal niet kunt relateren aan wat voor kunst en thematiek je in het museum treft. Wij als stichting pleiten dus meer en meer voor klankbordgroepen bestaande uit vertegenwoordigers uit de jongerendoelgroep, maar we denken ook dat het heel belangrijk is om in iedere organisatie minstens een stoel vrij te maken voor een jonge werknemer en om diegene dan ook een bepaalde mate van beslissingsbevoegdheid toe te kennen. Alleen zo keer je het tij.”
Banenbingo
Als wij ons hardop afvragen of de culturele instellingen openstaan voor dat advies, zegt Jordy enthousiast: “Oh jazeker! Maar, dan krijg je weer te maken met de volgende uitdaging en dat is dat er toch nog een zeker stigma ligt op werken in de cultuursector. Jongeren vragen vaak: is dat niet saai en stoffig? Betaalt dat niet heel slecht? Bovendien zijn jongeren met een biculturele achtergrond vaak geneigd om te kiezen voor klassieke goedbetaalde beroepen, zoals advocaat of arts.”
“Vanuit de wens van Museumnacht om meer jonge mensen in aanraking te laten komen met vacatures binnen de culturele sector, zijn we op zoek gegaan naar een partnerorganisatie. Kijk, wij zijn zelf maar een team van drie en bovendien minstens de helft van het jaar ontzettend druk. Toen kwam het Rotterdamse platform Banenbingo op mijn pad. Dat is ontstaan uit het geinige social media-accoun Ballenbingo, dat zich richt op jonge randstedelingen en hun leefwereld. Ik heb hen gevraagd om mee te kijken naar hoe we culturele vacatures aantrekkelijker kunnen maken voor jongeren en toen we daar eenmaal mee bezig waren ben ik ingestapt als partner in hun groeiende organisatie met als doelstelling om meer jonge mensen in het museale veld te laten werken.”
Of Jordy het nog niet druk genoeg had, willen we weten? Jordy lacht: “Jawel, maar het is echt een mooi en strategisch partnership. Het interessante is dat op de meeste vacaturesites de banen per sector worden aangeboden, maar op Banenbingo staat alles naast elkaar, waardoor je dus ook gemakkelijker en soepeler van de ene sector naar de andere kunt switchen. In de eerste plaats natuurlijk doordat je het hele overzicht aan beschikbare banen voor je krijgt, maar ook mede doordat je de arbeidsvoorwaarden naast elkaar ziet en dus goed kunt vergelijken. Dat maakt alles veel inzichtelijk voor potentiële werknemers, maar óók voor werknemers, die kunnen hierdoor zo nodig hun aanbod bijsturen. Inmiddels is er een hechte samenwerking tussen Banenbingo en de Museumnacht ontstaan.”
Zakelijke speeddate
Jordy besluit: “En het allerleukste is dat ik nu als ‘HIG-bewoner’ met het netwerk van Banenbingo ook meteen iets kan betekenen voor mijn nieuwe community. Ik kwam hier natuurlijk in de eerste plaats vanwege de handige ligging, ik bedoel: wie wil er nou geen kantoor op nog geen vijf minuten loopafstand van z’n huis? En dan helemaal zo’n eigen desk: lekker in en uit kunnen lopen, geen verplichtingen, heerlijk. Maar toen bleek dat ik aan een superleuk blokje zat en dat er een heel hecht communitygevoel is binnen het gebouw. Dan wil je daar toch ook graag deel van uit maken en iets aan kunnen bijdragen. En laat dat ook wederzijds zijn, want toen team HIG hoorde wat ik deed, vroegen ze me vrijwel direct om de ondernemersborrel van dit kwartaal te hosten en wel in de vorm van een zakelijke speeddate-avond.”
Hoe dat in z’n werk gaat? Jordy: “Het is in de basis gewoon een gezellige borrel, maar dan met een aantal ‘daterondes’ van 5 minuten. Daarbij kun je – bijvoorbeeld aan de hand van de ijsbrekers op tafel - een op een met een andere ondernemer kletsen om te zien of jullie een zakelijke match zijn of op de een of andere manier iets voor elkaar kunnen betekenen. En ik ben dus de host, dus tof om iedereen dan in levenden lijve te kunnen ontmoeten”.
Schrijf 28 mei vanaf 17:00 uur dus vast in je agenda om de komende editie van de HIG Ondernemersborrel mét zakelijke speeddate niet te missen, of – beter nog – koop vast een ticket. De HIG-community en Jordy wachten op je…


