In gesprek met Wild Digital
Interviews

In gesprek met Wild Digital

Één enkele Dedicated Desk werden er twee, drie en toen vier en voordat William Duijzer er erg in had zat hij in de meetingroom van zijn eigen Office te vertellen over hoe snel het allemaal is gegaan... Zijn bedrijf Wild Digital legde deze weg binnen Het Industriegebouw namelijk in maar liefst drie jaar tijd af en wel via alle mogelijke huurvormen die je binnen het pand kunt kiezen. In een interview met HIG geeft hij een inkijkje in zijn praktijk van branding en design. Ook vertelt hij over de reis die zijn bedrijf door het gebouw heeft afgelegd en over zijn ervaring met de HIG Community.

Ontspannen en een tikje trots neemt William plaats aan de grote vergadertafel in de private meeting room van Wild Digital. “We zitten hier nu een paar maanden en het blijft zo’n luxe, een eigen vergaderruimte”. Pas een aantal maanden in dit kantoor, dat klopt, maar alweer een paar jaar geleden vestigde William zich met zijn toen splinternieuwe bedrijf in Het Industriegebouw. “Ik ben Wild Digital begonnen in 2019, net voor Covid losbarstte.”

Frisse start
First things first, wat deed William voordat hij zijn huidige avontuur begon? Hij lacht: “Nou, heb je even? Ik kom dus oorspronkelijk uit Zeeland...” Fast forward naar heel wat jaren later, toen hij voor zijn studie vanuit de provincie naar de grote stad trok. Eerst volgde hij het Grafisch Lyceum en daarna deed hij de Kunstacademie, opleiding communicatie en multimediadesign. Sinds die tijd woont William in Rotterdam. “Direct vanuit mijn studie ben ik met een paar andere gasten een digitaal bureau begonnen. We maakten hele toffe dingen, met name gericht op visuals en interactieve interfaces.” Voor de leken onder ons: ze zorgden ervoor dat gebruikers van een website zowel een wow-beleving als een soepele gebruikerservaring kregen, wel zo fijn! “Ons bureau is toen binnen no-time aan de top van de digitale markt terechtgekomen, met een klantenkring van het kaliber Pathé en Radio 538. Producten van zulke bekende bedrijven spreken al zo voor zich, dat hun focus gemakkelijk op een mooie online beleving kan liggen. Na een poosje kregen we de kans om het bureau te verkopen aan digital agency DEPT. Toen zij ons overnamen heb ik er nog 1,5 jaar gewerkt als design lead, samen met een paar anderen van ons team, maar daarna wilde ik mijn eigen weg inslaan. Tijd voor een frisse start.”

Van freelancer naar full house
Als we hem vragen of dat een bevrijdend gevoel gaf, antwoordt hij: “nou, dat was wel even wennen, het freelanceleven. Ik werkte aan mooie projecten voor klanten als Schiphol en eBay. Dat was natuurlijk gaaf, van die grote brands die via via tot me kwamen, maar na verloop van tijd bleek dat ik een creatief team om me heen miste. Alleen is toch ook maar zo alleen. Ook het voor langere tijd begeleiden van je eigen klanten werd een gemis. Ik houd heel erg van problem solving en het aangaan van zo’n langdurig traject vind ik heel leuk; daar doe ik het voor. Waarschijnlijk is, juist omdat ik dat miste, in die periode het idee van Wild Digital geboren: een bedrijf waarmee ik, als ik het goed aanpakte, de diepte in kon gaan en meer kon laten zien dan alleen mooi design. Dat alleen vond ik toch te vluchtig; er moest, naast aantrekkelijke visuals, voor mij ook een goede storyline achter zitten."

Zo gezegd, zo gedaan: William verzamelde al snel een jong, enthousiast team om zich heen en daar was Wild Digital: een bureau voor branding en design dat met name in de lifestyle- en techsector opereert. “Lifestyle, omdat we op design focussen en deze branche dat logischerwijs heel belangrijk vindt. Tech omdat we die markt als digitale ontwikkelaars zelf ook goed snappen. Wat voor klant er ook op ons pad komt, we kijken eerst samen naar wie ze zijn en wat hen anders maakt dan hun concurrenten in het veld. Daarna bepalen we welk verhaal we willen vertellen en hoe we dat gaan doen. Veel van de merken waar wij voor werken hebben een goed idee, verkopen een mooi product of bieden een slimme dienst, maar vinden het moeilijk om die op soepele wijze bij hun doelgroep te krijgen. Sterker nog, sommigen vinden het zelfs moeilijk om hun doelgroep te bepalen, laat staan te bedenken hoe je zo’n achterban bereikt en welk verhaal je dan precies moet vertellen. De tijd nemen voor dat proces is een heel belangrijke stap voor een langdurige strategie. Wij specialiseren ons daarin en dan met een focus op een hoge kwaliteit van het design. Samen met de klant écht mooie dingen maken zeg maar, dus niet alleen een snelle, functionele dienst leveren.”

Wild Digital x HIG
Afijn, 2019, het geboortejaar van Wild Digital, hoe kwam William bij Het Industriegebouw terecht? “In dat jaar was ik nog alleen met al mijn ideeën, maar heb de stap gewaagd en ben weer een bureau begonnen. Ik zocht toen meteen al een geschikte plek waar Wild Digital kantoor kon houden, want ik wilde niet vanuit huis werken én ik wilde in de toekomst kunnen groeien. Mijn voorkeur lag bij een plek met een flexibele sfeer en een vaste werkplek. Ik ben toen op verschillende locaties gaan kijken, maar keer op keer werd me een flexplek geboden, zo eentje waar je dus nooit een vast bureau voor jezelf hebt. Dat werkt niet voor mij, ik wil gewoon een dedicated spot voor mezelf in een ontspannen sfeer met soepele voorwaarden. Toen zei iemand tegen mij: misschien kun je eens bij Het Industriegebouw gaan kijken, dat klinkt echt als iets voor jou. En dat klopte, want het sprak me inderdaad meteen aan. Zowel de relaxte sfeer, als de mogelijkheid om door te groeien pasten helemaal bij mijn beeld van waar Wild Digital thuishoorde. En zo bleek, want ik begon alleen achter een Dedicated Desk, maar dat duurde niet lang. Al snel kreeg ik er een senior-collega bij, waar ik ook zo’n Desk voor huurde. Daarna kwam er een stagiair, dus hoppa, Desk nummer drie. Toen er nog iemand bij kwam was het wel tijd om naar een Unit te verhuizen”, vertelt William lachend. “Dit gebeurde allemaal binnen de tijdspanne van een jaar. En geloof het of niet, maar nog een half jaar later zaten we alweer krap in de nieuwe kantoorruimte en moesten we wederom op zoek naar een grotere Unit. Gelukkig was die toen beschikbaar!”

Unit > Office
Hebben jullie dan eigenlijk helemaal geen last gehad van Corona? William denkt na: “Nou, dat was natuurlijk wel heel spannend, want ik was Wild Digital pas net begonnen. Bedenk, je bent net klanten aan het informeren, acquisitie aan het plegen, een nieuwe businesscase aan het opzetten en juist dan heb je het nodig dat mensen gedurfde beslissingen nemen en een langdurig project starten met jou. Gelukkig was een van onze nieuwe klanten een e-commerce business in de tuinbenodigdheden en die branche ging door Covid natuurlijk als een trein. Ook na die eerste gekke pauze van drie maanden groeide de e-commerce business heel hard door en na de zomer zat er eigenlijk in al onze projecten weer groei. Zo veel zelfs, dat we van vier naar acht werkplekken doorstoomden. Omdat we toen in shifts op kantoor werkten ging dat een poosje prima, maar toen iedereen na de zoveelste lockdown weer terugkwam van de thuiswerksituatie werd het echt te druk en luidruchtig. Toen dacht ik: ik wil naar een Office.”

Toekomstmuziek
Een Office it is, in 2022 verhuisde Wild Digital naar een prachtig hoekkantoor op de 1e verdieping in de K-vleugel van Het Industriegebouw, met uitzicht op de kastanjebomen aan het Achterklooster en alle ruimte om een heel team te herbergen. Hoe vergaat het Wild Digital nu? William: “Ons team is vrij jong, ik ben zelf 40 en ik ben veruit de oudste. We werken met een aantal seniors en dat is echt nodig, want we leveren hoge kwaliteit, dus er moeten collega’s zijn die dat kunnen waarborgen en begeleiden. Daarnaast zitten er ook een aantal mensen die net aan hun carrière beginnen en bij ons de kneepjes van het vak komen leren. Het leuke is dat zowel ons team als de klanten heel internationaal zijn, onze voertaal is zelfs Engels. Hierdoor helpen we ook klanten om vanuit de Nederlandse markt een internationale stap te maken. Vooral Europa is een populaire afzetmarkt en het zal je verbazen, maar zodra je de grens over gaat werkt het allemaal heel anders. Neem nou Duitsland… een compleet andere mindset hebben ze daar. Ons voordeel is dat we veel aan meertaligheid doen en klanten daarin goed kunnen begeleiden. Mijn favoriete project? Oei, ik ben een groot voetballiefhebber, dus dat we het digitale platform van FC Straat, het online voetbalplatform van Rotterdammer Soufiane Touzani, hebben mogen ontwikkelen vind ik wel erg tof.” Vorig jaar bestond Williams team uit jaar uit 9 werknemers. Inmiddels zijn het er weer 5 door natuurlijke doorstroom en gekkenhuis op de arbeidsmarkt, maar de zaken gaan goed en het is druk, dus Wild Digital is weer op zoek naar nieuwe teamleden.

De HIG Community
Waar we benieuwd naar zijn, beleef je werken bij Het Industriegebouw anders dan op andere werkplekken? “Wat ik fijn vind aan dit gebouw is de Community. Toen ik hier net kwam ging ik natuurlijk in mijn eentje achter een desk werken, maar door de on- en offline interactie met andere huurders ben je toch nooit alleen. Je leert er zelfs heel snel andere mensen door kennen. Door met andere huurders te gaan lunchen of door even een praatje te maken bouw je vanzelf een nieuw netwerk op. De Community wordt je klankbord, maar er bestaat ook zomaar de mogelijkheid dat je elkaars klant wordt. Wij hebben bijvoorbeeld verschillende bedrijven vanuit HIG gevraagd of zij wat voor ons kunnen doen en andersom zijn wij nu in gesprek met onze nieuwe buren om te zien of we een project voor hun kunnen doen. Dit is een van de redenen dat het een meerwaarde heeft om in een bedrijfsverzamelgebouw als HIG te zitten. Daarnaast vind ik het feit dat het een mooie, leuke, sympathieke en gemoedelijke omgeving is ook heel belangrijk voor de beleving van mijn klanten. Gevestigd zijn in een inspirerend gebouw helpt echt mee voor de uitstraling van Wild Digital en hoe we ons presenteren en identificeren. We zijn, zoals ik al zei, heel design-minded en dit gebouw straalt dat enorm uit. In de initiële zoektocht naar een werkplek heb ik gemerkt dat veel verzamelgebouwen een corporate, onpersoonlijk karakter hebben en dat heeft HIG helemaal niet. We zitten hier dus niet alleen eigen voor ons eigen werkplezier, maar ook om onze klanten op een representatieve plek te kunnen ontvangen.”

Verzoeknummer
William sluit het gesprek af met een verzoeknummer: “wat ook onderdeel uitmaakt van de huurbeleving, zijn die gezellige Community-events. Zoals de opening van HI.M laatst, dat was echt zo fijn en ontzettend gezellig. Tijdens dat event kwam ik zelfs bekenden van buitenaf tegen die blij verrast waren dat Wild Digital hier bleek te zitten. Ik vind zo’n principe als HI.M sowieso heel leuk. Heel fijn dat die kunst in de gangen niet alleen maar voor ons als huurder toegankelijk is, maar nu ook voor cultuurliefhebbers van buitenaf. Al met al, ik kijk uit naar meer.”

@William, daar heb je een heel goed punt! Met die Community-events is het HIG-team achter de schermen aan de slag, dus stay tuned voor updates!

Tekst door Nina Swaep

Fotografie door Michèle Margot