In gesprek met Barbara van der Giesen
Interviews

In gesprek met Barbara van der Giesen

Dat verandering van spijs doet eten weet Barbara van der Giesen als geen ander. Met haar platform Inspiratie op Locatie koppelt ze inmiddels tien jaar mensen aan bijzondere vergaderlocaties. Het zijn stuk voor stuk plekken waar je niet je laatste restje motivatie achterlaat, maar waar je juist inzichten en energie opdoet. We spraken Barbara over haar jubilerende bedrijf en de spannende recente ontwikkelingen. Als kers op de taart deelt ze vijf bijzondere vergaderruimtes in én om Het Industriegebouw.

Met een ontspannen glimlach zit Barbara te wachten op de middag van ons gesprek; het blijkt de dag voor haar welverdiende vakantie. Haar platform Inspiratie op Locatie heeft zich de afgelopen tijd in enerverend, maar ook spannend vaarwater begeven. Daarover later meer; ze neemt een slokje van haar sap en steekt enthousiast van wal: “Ik ben Barbara, de oprichter van Inspiratie op Locatie, en ik bedenk me dus net dat we dit jaar ons 10-jarig jubileum vieren. In 2012 zijn we begonnen om plannen te maken en een jaar later is ons platform live gegaan, dus blijkt dat het tijd is voor een feestje. Eigenlijk is het ook wel symbolisch dat we juist dit jaar een volgende grote stap zetten, maar daar kom ik straks op terug.” De trotse Barbara wil eerst vertellen over de drijfveer achter haar bedrijf: “Ik heb Inspiratie op Locatie opgericht als een boekingsplatform om leuke, bijzondere locaties voor vergaderingen, events, trainingen en borrels toegankelijk te maken voor de zakelijke markt. Met andere woorden: als iemand op zoek is naar een ‘anders dan anders’-locatie, dan zijn wij degene die vraag en aanbod bij elkaar brengen. Kort gezegd zijn we dus een matchmaker: aan de ene kant kun je als klant via onze site een toffe locatie zoeken, bekijken en direct boeken, net zoals je met een vliegticket of hotel doet. De specificaties zijn allemaal direct inzichtelijk en ook hoef je niet dagenlang te wachten op een offerte. De eerste vragen die mensen hebben zijn namelijk vrijwel altijd: is het beschikbaar en wat kost het? Wij zagen niet in waarom je die niet direct beantwoord zou kunnen krijgen, dus voilà: Inspiratie op Locatie was geboren. De specialisatie in de wat minder bekende, unieke locaties komt voort uit mijn persoonlijke affiniteit. Ik houd ervan om juist die plekken te ontdekken die mensen nooit zelf zouden kunnen vinden en waardoor ze écht van een bijzondere dag kunnen genieten. Iedereen vindt het toch leuker om op een toffe locatie te vergaderen? Daar krijg je helemaal frisse energie van!”

Proces
Barbara vervolgt: “Aan het bewerkstelligen dat onze klanten zo’n inspirerende dag kunnen beleven gaat een proces vooraf waar ik zelf altijd weer vrolijk van word: het scouten van al die leuke plekken, het locatieconcept uitwerken, ruimtes in onze online omgeving plaatsen en, natuurlijk, het ondernemerschap dragen met ons team. Dat bestaat voornamelijk uit vrouwen, al selecteren we daar helemaal niet op. Eerst waren ze ook allemaal jong, net afgestudeerd, en vloeiden ze na een paar jaar logischerwijs weer door naar een andere baan, zodat ons bedrijf heel dynamisch was. Inmiddels is Inspiratie op Locatie volwassener geworden, ons team vaster en daardoor ook stabieler. Het is, so to speak, helemaal met mij meegegroeid. Nu ons team wat hechter is per gaan we eens per kwartaal met z’n allen op locatietour. Dan kiezen we een stad, spitsen we op en gaan we in duo’s ruimtes bekijken en eigenaren ontmoeten. Tijdens de lunch of het diner wisselen we ervaringen uit en soms blijven we zelfs ergens overnachten. Het is zo heerlijk om dan zelf weer compleet geïnspireerd terug te komen in ons hoofdkwartier in Het Industriegebouw.”

Hoe het begon
Even terug naar hoe het ondernemerschap voor Barbara begon: “Ik heb sociale psychologie gestudeerd met een focus op marketing en communicatie. Dat ging voor een groot deel over consumentengedrag: hoe komen mensen tot een keuze? Hoe ontstaat voorkeur en in hoeverre is die te sturen? Na mijn studie ben ik het bedrijfsleven in gestapt en was ik vooral betrokken bij de ontwikkeling van startups. Toen ik de overstap naar freelancen maakte. merkte ik dat ik het wel leuk vond om overal even binnen te mogen snuffelen, maar ook dat ik het enorm miste om niet van begin tot ‘eind’ aan een project te kunnen werken. Én ik miste een team: het delen van talent, het delen van passie, dat vind ik zo belangrijk. Toen ben ik met een andere Rotterdammer - en nu tevens HIG-huurder - zelf een bedrijf begonnen. Daarin waren we ook mediator voor locaties, maar dan meer voor foto, film en televisie. Omdat ik zelf meer contacten had in het bedrijfsleven, werd ons met enige regelmaat gevraagd of er ook niet de mogelijkheid was om meetings te organiseren op de locaties uit onze portfolio. Dat ging allebei zo goed, dat we niet lang daarna besloten te splitsen in twee aparte bedrijven: Esha ging door met de entertainmentindustrie met haar bedrijf Loes op Locatie en ik startte Inspiratie op Locatie voor de evenementenbranche.”

Inspiratie op Locatie
Barbara denkt zichtbaar terug aan toen en zucht: “Goh, wat was dat spannend, die beginfase. Ik had vlak daarvoor meegewerkt aan de opstart van Seatme, een online reserveringssysteem voor restaurants. Het leuke is dat de eigenaar daarvan niet alleen een goede sparringpartner was in de beginfase van Inspiratie op Locatie, maar zelfs heeft mee-geïnvesteerd in mijn platform! Zijn tips, tricks en support konden we in die periode heel goed gebruiken. Het bleek voor mij de trigger om Inspiratie op Locatie ook meteen te voorzien van een goed functionerend online platform met boekingstool; iets wat in die tijd nog heel innoverend was. We zijn toen opgestart met het idee om het boekingsproces volledig online te laten verlopen, maar al snel bleek dat er verschillende type klanten bestaan: de ene vindt het helemaal top dat alles, maar dan ook alles, online te vinden en regelen is en wil het liefst niemand hoeven te spreken. Het andere type wil toch graag even van gedachten wisselen over de mail of via een telefoontje het persoonlijke gesprek aangaan en iets helemaal tot in de puntjes afstemmen. Daarop inspelend hebben we toen ook een team boekingen in het leven geroepen die zich alleen maar met de service voor die laatste categorie bezighoudt. Zo zijn we heel allround geworden.”

Landen bij HIG
Op de vraag waar Inspiratie op Locatie kantoor hield voordat het team naar HIG kwam antwoordt Barbara: “Ons eerste eigen kantoor bevond zich aan de Veerhaven in een klein bedrijfsverzamelgebouwtje dat, net als ons bedrijf, toen net nieuw was. Na een jaar of vier, vijf hadden we meer ruimte nodig, omdat de zaken best wel goed gingen en we continue bij elkaar in de ruimte aan het bellen waren. Zodoende verhuisden we naar het sfeervolle Heineken Gebouw in Crooswijk. Ook dat was een fijne plek, maar toen de eigenaren het gebouw opnieuw invulling gingen geven in samenwerking met Heineken, moesten wij op zoek naar iets nieuws. Dat was toevallig ook het moment dat Corona voor het eerst z’n opwachting maakte en dat had, zoals je begrijpt, de nodige impact op onze branche. Gelukkig hebben we ons nooit te veel zorgen hoeven maken of gedacht dat het niet meer goed zou komen, dus we hielden de moed er wel in, maar voor de zekerheid moest ons volgende huurcontract wel enigszins flexibel zijn. Zo kwamen we bij Het Industriegebouw terecht in een fijne ruimte met een relatief soepele huurovereenkomst. De verhuizing zorgde voor veel positiviteit in een hele gekke en voor veel mensen ook eenzame periode. Ondanks dat het midden in een lockdown was, voelen we ons hier enorm onderdeel van het gebouw en z’n community. Ons eigen team was wat gekrompen, maar daar kregen we leuke buren en een hele groep gelijkgestemde medehuurders voor terug. Het grappigste was dat Loes op Locatie hier al jaren eerder was geland en dat we nu beiden onze eigen specialistische locatiebureaus runden vanuit dezelfde plek. Nog altijd sturen we elkaar vaak aanvragen door.” Barbara vervolgt: “Het gebouw zelf is zo sfeervol en mooi, met een unieke lichtinval en de inrichting van de co-working spaces met al dat hout en glas faciliteert het communitygevoel. De transparantie ervan lokt echt contact uit en zorgt voor een heel specifieke vibe. Wij hebben vaak contact met medehuurders, zowel voor een praatje als zakelijk. Met Today’s Specials hebben we bijvoorbeeld net de lancering van de PR rondom onze nieuwe Duitse samenwerking gedaan. Hoe fijn is het als je dat soort kennis en expertise allemaal in-house hebt? Ook fijn is een praktische, centrale ligging van HIG, want op zich ontvangen we hier niet zozeer veel klanten, maar wij gaan natuurlijk zelf wel heel vaak op locatiebezoek en dan is een goede uitvalsbasis wel zo prettig. Ook vond ik het een fijne gedachten dat we startten in een ruimte die ons op dat moment goed paste qua grootte en dat de mogelijkheid er was om in de toekomst binnen het pand te kunnen doorgroeien.”

Locatieselectie
Over fijne plekken gesproken, we zijn benieuwd hoe Barbara en haar team tot hun locatieselectie zijn gekomen. Barbara: “Ja dat is het leukste deel van ons werk, en inmiddels zitten we op een mooie mix tussen zelf zoeken en plekken aangeboden krijgen. In het begin hebben we natuurlijk enorm hard gescout en via allerlei wegen eigenaren van bijzondere plekken benaderd. Sommige plekken bevinden zich ook niet per sé in een publiek gebouw, dus als je zo’n parel vindt dan is dat wel genieten, helemaal als de eigenaren het ook nog eens open willen stellen. Je kunt dan denken aan koetshuizen, industriële loodsen of penthouses in de stad. We vinden het fijn om zo’n breed en divers aanbod te hebben, omdat klanten de ene keer op zoek zijn naar iets intiems voor een klein clubje en de andere keer met de hele afdeling in een grote zaal willen zitten. Om een brede klantenkring te kunnen bedienen moet je ook een uiteenlopend aanbod hebben, dat is essentieel. Ons portfolio bestaat nu uit zo’n 800 locaties verspreid over heel Nederland. De meeste plekken bevinden zich in de randstad, maar we hebben ook wat pareltjes in Friesland en Limburg.”

Toekomstvisie
Als we vragen naar de toekomstvisie van Inspiratie op Locatie begint Barbara te glunderen: “Daar heb ik veel over te vertellen! Ten eerste runt mijn collega Klaartje tegenwoordig het platform, natuurlijk samen met het team van inmiddels zeven werknemers, maar Klaartje is wel de captain. Daardoor is er voor mijzelf ruimte vrijgekomen om me meer bezig te houden met de strategie en nieuwe ontwikkelingen van het bedrijf. Zodoende is het gelukt om vorig jaar september de fusie aan te gaan met een grote Duitse partij in dezelfde branche.” Barbara vertelt: “Die samenwerking is eigenlijk uit twee dingen ontstaan: ten eerste hebben we in 2015 onze site een complete reboost gegeven, maar je weet hoe dat gaat met online zaken, die verouderen nogal snel en voor we het wisten was het 2022. Bepaalde plugins die we voor ons platform gebruikten zaten op dat moment niet meer in de update, dus opeens stonden we voor de keuze hoe we dat moesten oplossen. Ten tweede hadden we ons in het verleden vooral gefocust op hoge resultaten in de vindbaarheid op Google, maar een andere strategie in onze branche is het landen van grote partnerships met vaste bedrijven. Om die ambitie op een fijne en soepele manier te realiseren moesten we ook wat aanpassingen maken in ons boekingssysteem. In onze zoektocht naar hoe we dat zouden aanpakken stuitte ik op onze nieuwe Duitse partner en zag dat zij op de Duitse markt precies diezelfde stappen hadden doorgemaakt en nu zo te werk gingen zoals wij dat voor ogen hadden. Het was hun gelukt om investeerders achter zich te scharen om precies al die tools te kunnen implementeren waarmee het platform naar een nieuw niveau werd getild. Zij waren al Duitsland-breed bezig, maar hadden plannen om hun services ook op de Nederlandse en Engelse markt te lanceren. Op dat moment zag ik dat ze nog niet zo veel plekken in Nederland in hun portfolio hadden en omdat het goed voelde dacht ik: dit is leuk, laat ik hierin springen en kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.”

Fusie en toekomst
Barbara gaat verder: “Het contact was gelegd en ik werd uitgenodigd op gesprek op hun kantoor in Hamburg. Dat klikte eigenlijk meteen, dus niet veel later zijn we samen gaan optrekken en uiteindelijk gefuseerd. Voorlopig gaan we beiden verder onder hun eigen namen, dus Inspiratie op Locatie in Nederland en Event Inc in Duitsland, maar we kunnen wel gebruik maken van elkaars netwerk en tools. Onze ambitie om een dedicated partnership met een of meerdere middelgrote bedrijven te landen gaan we al wel uitvoeren onder Event Inc, omdat dat voor ons een nieuwe tak van sport is en dus een schone lei is. Wie weet stappen we op termijn wel helemaal over, helemaal als we dus ook de Britse markt op gaan en, laten we het hopen, op een dag Europese marktleider worden. Mocht het ooit zover komen dan zal ik de naam Inspiratie op Locatie wel missen. Ik vind ‘m nog steeds zo leuk, omdat er zit nog altijd een heel gezellige, toegankelijke en persoonlijke touch aan zit. Die sfeer willen we graag behouden, want het past heel goed bij hoe ons team zelf is en hoe we graag met onze klanten omgaan.”

Barbara’s tips
Als klap op de vuurpijl vroegen we Barbara de lezers te trakteren op een top vijf van meest bijzondere vergaderlocaties rondom en zelfs ín Het Industriegebouw. Dus wil je je team eens mee op excursie nemen naar een meetingroom buiten je eigen kantoor of wil je indruk maken op een belangrijke klant? Laat je dan verrassen door onderstaand lijstje met Barbara’s local favorites van haar platform Inspiratie op Locatie:

1. HIG with a view: onze eigen Van Tijen Eventspace

2. De boardroom van het Heineken Gebouw

3. Een penthouse in het Timmerhuis

4. Vergaderen tussen de kunst in een voormalige Volkswagengarage

5. Meet, borrel, dineer én overnacht in Mad Men-achtige sferen.

Heb je ook weleens een meeting buiten de stad? Kijk voor alle 800 vergader- en eventbestemmingen van Inspiratie op Locatie op hun platform.