Forecast: Epifania Queta over cultuur
Interviews

Forecast: Epifania Queta over cultuur

Het gebeurt niet vaak dat generatie X, Y én Z het met elkaar eens is, maar in dit geval krijg je je bij kenners van elke leeftijd hetzelfde antwoord: trends kunnen écht niet meer! De hang naar vluchtige hypes is zowel in de kunst- en designwereld, als in de mode-industrie steeds minder bon ton. In plaats daarvan volgen voorlopers in de verschillende creatieve scenes tegenwoordig de slow-versie hiervan: ontwikkelingen die zich over langere tijd ontplooien en gelijk opgaan of juist een tegenbeweging vormen met maatschappelijke thema’s. Wij vroegen drie succesvolle Rotterdammers van verschillende generaties en uiteenlopende branches naar hun voorspellingen en wensen voor het komende jaar.

Gen-Z wordt vertegenwoordigd door bezige bij Epifania Queta. 28 jaar is ze, en sinds 2019 vliegt ze in volle vaart door het culturele leven in Rotterdam. In de zeven jaar daarvoor studeerde ze in Engeland, eerst mode en daarna international business management. Toen ze in 2020 begon met werken stond daar ineens Covid voor de deur. “Dat was een lastige periode om je carrière te kickstarten”, zegt ze er zelf over, “maar juist in die tijd heb ik de kans gehad om veel vrienden te maken”. Bijna al die vrienden begaven zich in de Rotterdamse culturele sector en hun scene inspireerde Epifania enorm. In 2021 kreeg ze de kans om als social mediamanager bij WORM aan de slag te gaan en voegde ze zich vanuit haar marketingexpertise bij Rotterdamse Nieuwe, samen met HIG-lady of the house Eva. Al snel was ze all over town en werd ze zelf een bekende in Rotterdams culturele veld. Zo was ze een boegbeeld voor de campagne van Museumnacht010, ging ze werken voor de SKVR in de marketing en advertisting en zet ze zich in voor stichting N8w8 R’DAM op het gebied van diversiteit en inclusie.

Epifania signaleert drie belangrijke ontwikkelingen in de culturele sector die ook in 2024 een grote rol gaan spelen. Twee ervan hangen nauw samen met het grotere maatschappelijke debat dat op wereldniveau plaatsvindt:

Diversiteit en inclusie – “Dit thema kan niemand, werkzaam in welke branche dan ook, de laatste jaren ontgaan zijn, maar nergens in Nederland speelt deze kwestie zo sterk als in het culturele veld in Rotterdam. De weerspiegeling van de diversiteit in onze stad is nou eenmaal megabelangrijk voor de mensen die er wonen en van cultuur, in welke vorm dan ook, willen genieten. Daarom is het onze taak om het culturele aanbod zo inclusief mogelijk te maken. Met andere woorden: de kunsten in de stad moeten zowel aantrekkelijk zijn voor de jongste, als voor de oudste Rotterdammer van iedere achtergrond en dit moet stadsbreed gebeuren, dus van Spangen tot in Kralingen en van Blijdorp tot diep op Zuid. Dat is natuurlijk best een opgaaf, maar er wordt hard gewerkt door zowel kleine organisaties als door grote musea om dit mogelijk te maken. Wel valt er nog veel te winnen; zo vormen de doorgaans hoge prijzen van culturele uitjes nog een drempel en is ook de manier van communiceren niet altijd on point. Als ‘cultuurgeïnteresseerde’ kun je online natuurlijk veel vinden, maar je moet er dus echt naar op zoek. Dat werkt voor veel mensen niet, want het zit niet in hun systeem. Daarom moet, als je het mij vraagt, communicatie al op de allerjongste doelgroepen gericht zijn met als boodschap: Rotterdam heeft een heel breed en divers cultureel aanbod en dat is er voor iedereen”.

Duurzaamheid – “Dit topic ligt niet zozeer heel dicht bij mijzelf, maar ik signaleer wel een ontwikkeling in de culturele sector aangaande dit onderwerp. Steeds meer kunstenaars gebruiken het thema in hun werk, maar aangezien de wereld letterlijk in brand staat, kunnen we er ook in de productie niet omheen. Zou het leiden tot extra hergebruik van tentoonstellingsmaterialen, minder wereldtoerisme doordat mensen een kleinere carbon footprint willen achterlaten? Hoe de wereld er over 30 tot 40 jaar uitziet weten we nog niet, maar ik ben heel benieuwd voor effect dit alles heeft wat heeft dat voor effect op de culturele sector, dus ik houd het nauwlettend in de gaten”.

Nachtcultuur – “Tot slot een lokaal thema waarvoor momenteel een grote rol is weggelegd in de Rotterdamse cultuursector. Mijn generatie heeft wel 24/7 toegang tot informatie en inspiratie, maar, mede door Covid, maar ook door het Rotterdamse gemeentebeleid, weinig ruimte voor output in een vibrant nachtleven. Daardoor zijn we best wel activistisch en pro-samenhorigheid. Saamhorigheid in tijd waarin we grotendeels online leven is wat mij betreft heel belangrijk, daarom ga ik als ‘voorvechter’ de barricades op. Ik vind de nachtcultuur namelijk heel belangrijk, dus werk ik voor stichting N8W8 R’Dam en vroeger ook voor WORM. Bij beide clubs wordt er nagedacht over manieren om de nachtcultuur aan te wakkeren. Een rijke cultuur en het uitgaansleven gaan hand in hand samen, het zijn geen linkse hobbies!”