In gesprek met Maatwerk Online
Interviews

In gesprek met Maatwerk Online

Je ziet het niet vaak, techboys die bij alles wat ze doen hun ethische handboek raadplegen. Die lifeguide voor eerlijk ondernemen vind je op de website van Maatwerk Online, maar ligt ook besloten in co-eigenaar Nick Heurter. Volgens zijn collega’s is hij de moraal van het bedrijf. Wij spraken de sympathieke Nick in een uitgebreid interview over de bedrijfscultuur van zijn online marketingbureau.

Het is vakantietijd en dat is te merken aan de stilte op het kantoor van Maatwerk Online. “Normaal gesproken zijn er hier altijd wel zo’n 15 mensen aan het werk, maar nu kun je een kanon afschieten. Dat voelt gek”, zegt co-eigenaar Nick Heurter als we bij hem aanschuiven voor een gesprek over zijn business. Zelf is hij hier iedere dag aanwezig: “Ik werk echt nooit thuis, vind ik niet fijn.” Dat geldt niet voor iedereen, het inmiddels 35-koppige team van ‘maatjes’ rouleert zo’n beetje organisch door op de 24 beschikbare werkplekken die het ruime kantoor rijk is. Slechts eens in de maand is er een verplichte kantoordag, want dan is er ’s middags een borrel en die mag natuurlijk niet gemist worden. Nick: “Dan is het hier écht full house. Sommigen zitten met hun laptopje aan de bar, anderen zetten hun pop-up kantoor op in een van onze meetingrooms. Op zulke dagen is de sfeer echt top!”

Gebundelde krachten

Even wat context: Maatwerk Online is het online marketingbureau van Ruben de Vries, Lars Maat en Nick Heurter, die dus tegenover ons zit. Nick: “Je gelooft het niet, maar Ruben, Lars en ik kennen elkaar van Vv Spirit, de amateursvoetbalclub in Oudekerk aan de IJssel. Kijk maar naar deze bekers, die zijn het bewijs. We zaten niet in hetzelfde elftal, maar kwamen elkaar wel vaak in de kantine tegen na de wedstrijden. Zo kwamen we erachter dat we toevallig allemaal in hetzelfde jaar voor onszelf waren begonnen als zzp’er in de online marketing.

Lars ging in het betaald verkeer, online advertising, Ruben juist in de organische zoekmachineoptimalisatie en ik specialiseerde me in development en design, alias websites realiseren. Binnen de branche zijn dat drie hele andere takken van sport, die elkaar wel heel goed aanvullen. Je kunt namelijk wel een website bouwen, maar die moet natuurlijk ook op de een of andere manier gevonden worden. Voor dit soort optimalisatie ging ik op een gegeven moment steeds vaker samenwerken met Ruben en wanneer hij dan inschatte dat er ook betaalde advertenties nodig waren haakte ook Lars aan.

We waren zo complementair aan elkaar, dat we uiteindelijk besloten om onze kwaliteiten samen te voegen binnen één bedrijf. Onze drie eilandjes ruilden we om voor een kantoor in Rotterdam. Je zou dus kunnen stellen dat Maatwerk Online als full service digital agency in Het Industriegebouw geboren is!”

Reis door HIG

Nick: “En geloof me, we hebben er hier in het pand al een hele reis op zitten. We begonnen op de derde, met de bedoeling om in te groeien in een kantoor op de vierde. Eenmaal daar knapten we binnen een half jaar alweer uit ons jasje en schoven we door naar een van de oude prachtige oude conciërgewoningen. Vanuit daar zijn we vrij snel doorgegroeid naar ons huidige kantoor. Dat mochten we in samenspraak met Het Industriegebouw helemaal naar eigen wens inrichten en was qua ruimte en faciliteiten een grote stap vooruit. Hier zitten we, als ik het zo mag inschatten, dus voorlopig nog wel goed.”

Dat team Maatwerk Online het zich hier helemaal eigen heeft gemaakt valt direct bij binnenkomst al op: het veld van Vv Spirit heben de jongens verruild voor een voetbaltafel, de lounge onder de mezzanine nodigt uit tot een fijne brainstorm en de gezellige keuken roept beelden op van uitgebreide lunches en lange after-work borrels.

Nick: “En een geweldige feature zijn onze customized meetingrooms! Overigens gebruiken we de meetingrooms binnen HIG ook nog heel veel. We hebben natuurlijk enorm veel klantcontact en als er drie of vier klanten tegelijkertijd op bezoek zijn, dan is het fijn om ze mee te kunnen nemen naar een afgesloten ruimte om een project in alle rust te kunnen doorspreken. Leuke bijkomstigheid is dat je dan ook weer even extra onderdeel bent van de HIG-community.”

Vallen en opstaan

De groei van Maatwerk Online zit ‘m niet alleen in de kantoorruimte of het team, maar ook in de werkzaamheden. Nick vertelt: “We zijn ooit begonnen als een simpel online marketingbureau, maar door de razendsnelle ontwikkelingen in onze sector heet wat wij vandaag de dag zijn een full service digital agency. Een hele mond vol, ik weet het! Ik kan het niet helpen, deze markt heeft nou eenmaal een voorliefde voor lekker klinkende, snelle Engelse termen, maar ik kan het wel in goed Nederlands uitleggen”, lacht Nick. “Het betekent dat Maatwerk Online werkelijk alles in huis heeft op het gebied van digitale marketing en dat we onze diensten, zoals onze bedrijfsnaam al zegt, op maat maken voor de klant. Nog simpeler gezegd: we onderzoeken jouw zaak of product en kijken hoe we die het beste kunnen laten groeien”.

Nick vervolgt: “Dat is overigens heel leuk en uitdagend, maar niet altijd even makkelijk, want de markt verandert ongelooflijk snel en dat is soms best wel frustrerend. Je besteedt daardoor vaak veel tijd aan dingen die bij wijze van spreken een maand later alweer achterhaald zijn. Dat voelt altijd een beetje als vallen en opstaan. Mensen zeggen vaak: Nick jongen, dat is toch een voordeel? Dan kun je je werk daarna gewoon weer opnieuw verkopen! Maar leg dat je klant maar eens uit, dat is niet altijd even fijn hoor.

We proberen altijd bovenop de trends te zitten, zodat we nooit achter de feiten aanlopen of verrast worden door veranderingen die Google doorvoert in z’n algoritmes, maar dan nog komen die aanpassingen soms heel plotseling. Zoals je merkt hebben we dus ook echt een haat-liefdeverhouding met Google. Ze werken niet met open source code, dus ze zijn niet te controleren en daardoor heel machtig, best beangstigend”.

Eerlijke jongens

Nick blijft nog even bij het thema: “Met Google samenwerken betekent ook bepaalde ethische kwesties tolereren, maar we zijn daarin wel zoveel mogelijk transparant naar onze klanten. Wij proberen sowieso eerlijke jongens te zijn, recht door zee en wij hebben soms dan ook best wel ethische bezwaren bij dit soort praktijken of bij vragen die we krijgen. Daarom hebben we uitgebreid aandacht besteed aan het uitschrijven van onze bedrijfscultuur en aan het bewaken daarvan. Op onze website vind je ons cultuurboek, waarin je kunt lezen waar we voor staan en welke klanten we op ethische gronden wel en niet willen helpen. Als we vermoeden dat iets geen zuivere koffie is, dan gaan we eerst op onderzoek uit.

De tabaksindustrie is voor ons sowieso off limits, vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid. Ook werken we niet voor klanten die pornografie promoten, vanwege het feit dat hierachter een grote wereld schuilgaat waarin sprake is van onvrijwilligheid en uitbuiting. Bij nieuwe klanten in de retail duiken we eerst zo diep mogelijk in de keten om uit te vinden of er sprake is van oneerlijke werkpraktijken, zoals kinderarbeid. Ik zeg niet dat we dat altijd kunnen achterhalen, of dat wij wereldproblemen oplossen door de bedrijven niet te helpen, maar we doen ons best en kijken in elk geval met een kritisch oog”.

“Ten slotte werken we ook niet samen met politieke partijen”, besluit hij zijn betoog. “Dat komt voort uit een praktijkvoorbeeld waarin de PVV ons in wilde schakelen. Toen we hen afwezen besloten we geen enkele politieke partij te helpen, ook niet die waar wij onszelf op persoonlijk vlak achter scharen. We willen namelijk niet onze persoonlijke politieke voorkeur op de organisatie en het team drukken, daarin moet iedereen zijn eigen keuzes kunnen maken”.

Nick leunt achterover en zegt dan: “Andersom is het soms trouwens ook het geval: Google is bijvoorbeeld een en al Amerikaanse preutsheid en dus heel streng op alles wat met seks te maken heeft. Nou hebben wij een klant die seksspeeltjes verkoopt en daarvoor adverteren is dus best wel ingewikkeld. Dat vraagt om grote creativiteit van onze kant. Dat vind ik dan wel weer heel leuk!”

Moraal van Maatwerk

Je ziet het niet zo vaak, tech-bedrijven die vanuit zo’n ethische code werken. Waar komt dat bij jullie vandaan? Nick denkt na en zegt dan: “Voor mijn gevoel is dat iets vanzelfsprekends. Ik vind het extreem belangrijk om voor je naasten te zorgen, dat is voor mij net zo vitaal als zorgen voor mezelf. Misschien dat mijn geloof daarmee te maken heeft? Ruben en Lars zeggen vaak: Nick, jij bent de moraal van Maatwerk Online.

Ik zie het zo: ons werk is samen met de klant groeien, als wij de klant laten groeien zijn zij blij, wij blij, dan drinken we samen een cocktail en dan geven we elkaar een high five en gaan we door. Maar als er in dit proces mensen de dupe zijn van het feit dat er meer mensen geholpen worden, dan vinden wij dat je je handen daar niet aan moet willen branden. Groei om de groei, ten koste van anderen, is nooit winnen, tenminste dat vinden wij in ieder geval”.

Ongevraagd advies

“Die les nemen we ook mee in ons team én naar onze klanten”, vervolgt Nick. “Bij sollicitaties proberen we er altijd achter te komen hoe iemands hart in elkaar steekt en bij klanten adviseren we ook inhoudelijk, misschien soms wel ongevraagd”, lacht hij. “Nee maar zonder dollen, we vragen de klant echt weleens: joh moet je dit wel willen? Vaak lijken dat soort praktijken te leiden naar succes, maar zijn ze niet gezond voor de kwaliteit, noch de levensduur van je organisatie.

In het geven van advies op het gebied van inhoud en klantervaring zijn we geloof ik wel redelijk uniek, maar we merken toch dat veel klanten het waarderen. Het komt natuurlijk voort uit onze eigen frustraties. Daarom zijn we gaan werken met mystery visits en dat werkt heel goed, want dan kun je een organisatie meteen een spiegel voorhouden. De klant houdt ons verantwoordelijk voor de marketing die leidt tot conversie (Nick lacht: “Dat betekent dus hoeveel mensen er daadwerkelijk iets kopen”), maar als wij vervolgens zien dat de reactiesnelheid heel traag is of mensen slecht geholpen worden, dan komt de klant toch echt niet terug. We moeten het samen doen, daarom is advies eigenlijk een van onze belangrijkste diensten”.

Vijf jaar later?

Zelf is Maatwerk Online in zes jaar tijd van een team van drie freelancers naar een vaste poule van 35 medewerkers gegroeid en we zijn benieuwd hoe Nick de ontwikkeling van zijn eigen onderneming de komende jaren voor zich ziet? Nick glundert: “We hopen in de komende twee jaar ons full service-programma uit te breiden door meer samenwerkingen aan te gaan, bijvoorbeeld met partners hier in Het Industriegebouw.

Voorbeeld: we merken dat branding steeds belangrijker wordt. Dat heeft met name te maken met de optimalisatie van zoekmachines door ontwikkeling van artificial intelligence. Er zijn veel minder mensen die daadwerkelijk websites bezoeken, omdat ze al veel beter antwoord krijgen van de zoekmachines zelf. Om mensen toch naar een bepaalde website te krijgen is branding dus heel belangrijk. Als iemand bijvoorbeeld aan sushi denkt, is het onze taak om ervoor te zorgen dat dat gelijk staat aan denken aan onze klant ShabuShabu.

We werken tegenwoordig vaak samen met een andere HIG-huurder, namelijk PixelX om die branding zo tof en compleet mogelijk te maken. Zij creëerden echt de coolste videocontent voor onze klanten, daarmee maken we echt impact! Naast PixelX werken we trouwens ook samen met Clubgeist en Bitfactory. Met hen hebben we zulk ontzettend leuk contact."

"Kijkend naar de toekomst laat ik me ook een beetje verrassen. Het is ons de komende jaren voor de wind gegaan, ik hoop dat dat zo blijft. We doen er in elk geval alles aan om dat op een zo eerlijk mogelijke manier samen met onze klanten te realiseren. Nick lacht: “Kom anders over vijf jaar nog eens terug, kijken of we dan weer op een andere plek in HIG zitten.”

Fotografie: Sophia van den Hoek