De stadse kapel van kunstenaar Robert Zandvliet
News

De stadse kapel van kunstenaar Robert Zandvliet

Het Industriegebouw heeft grootse plannen voor 2022. Het pand, nu al bekend als een icoon van de wederopbouwarchitectuur en bruisend bedrijfsverzamelgebouw, wordt vanaf volgend jaar, naast een veelzijdige kantoorhub ook een museum voor moderne kunst: Het Industriegebouw Museum (HIM).

In de afgelopen jaren zijn er verschillende site-specifieke kunstwerken geïnstalleerd door (inter)nationale kunstenaars. Denk aan sculpturen van Maarten Baas en Iwan Smit, maar ook muurschilderingen van Jan van der Ploeg, Nazif Lopulissa en het onlangs voltooide werk van Hollandse meester Robert Zandvliet. Om de schildering van Zandvliet tot stand te laten komen is eerst de betonnen hal aan de Kipstraatzijde volledig gerenoveerd. In september 2021 heeft hij er een imposant vloer- tot muurwerk neergezet, zodat wat voorheen een grauwe, kille zijingang was, nu een statige entreehal is die ruimte biedt aan een licht en modern kunstwerk. De schildering draagt de titel Metropolis Alley en doet denken aan een wandeling door een grote metropoolstad gevuld met wolkenkrabbers. Wellicht is het werk een knipoog naar hoe het stadsbeeld van Rotterdam het afgelopen decennium is veranderd ten opzichte van toen Zandvliet zelf nog in de Maasstad woonde?

Over HIM
HIM opent haar deuren in het voorjaar van 2022 en zal te bezoeken zijn door middel van kunsttours. Houdt onze socials goed in de gaten voor de laatste ontwikkelingen!

Over Robert Zandvliet
In de afgelopen vijfentwintig jaar heeft Robert Zandvliet een veelzijdig en consistent oeuvre ontwikkeld. Die diversiteit komt tot uiting in de keuze van het motief, maar ook in de manier van schilderen, in de mate van figuratie en abstractie, in het karakter van de penseelstreek en in het gebruik of misschien zelfs het vermijden van kleur. De samenhang tussen de werken heeft te maken met hun onderwerp. Vanaf het allereerste begin is Zandvliet gefascineerd door het medium schilderen. Als rode draad door zijn werk wordt het verlangen om het potentieel ervan te doorgronden op allerlei manieren gestalte gegeven.

Zandvliet gebruikt de traditie van het schilderen als leidraad. Naast traditionele genres als het stilleven, het landschap en de laatste jaren de menselijke figuur, kunnen ook specifieke werken van andere kunstenaars als vertrekpunt dienen. Of hij nu kiest voor een alledaags gebruiksvoorwerp, een 'coulisse'-landschap, een ets van Rembrandt of een schilderij van Picasso, de motieven zijn geen doel op zich maar een middel om zich tot de schilderkunst te verhouden; aan zijn grammatica en vocabulaire, zijn picturale rijkdom, zijn welsprekendheid en energie.

Zandvliet opereert op het gebied tussen abstractie en figuratie. Dit is precies waar de schilderkunst volgens hem de kans krijgt om zich te ontvouwen en zijn ware diversiteit te onthullen. Het motief geeft het schilderij een fundament. Het zet aan tot de keuze van schilderkunstige middelen en mogelijkheden en blijft zo weerklinken in het uiteindelijke schilderij. Tijdens het schilderen wordt het beeld autonoom. Abstractie houdt de persoonlijke anekdote op afstand. De verf neemt het verhaal over. De ontwikkeling van Zandvliets oeuvre verloopt niet rechtlijnig. Men kan eerder spreken van cirkelbewegingen. In zijn zoektocht naar de puurste vorm verlegt Zandvliet regelmatig zijn focus. Nieuwe motieven leiden tot andere schilderkunstige uitdagingen en toegepaste artistieke oplossingen worden verder ontwikkeld of terzijde geschoven om opnieuw nieuwe ontdekkingen mogelijk te maken.

Na een periode waarin robuust aangebrachte zwarte gesso de boventoon voerde, keert de kleur in zijn recente werken in volle glorie terug. Zandvliets onderzoek naar de essentie van individuele kleuren leidde tot verschillende manieren om de verf aan te brengen. Opvallend in zijn recente schilderijen zijn de tactiliteit en subtiele nuances van het geschilderde oppervlak.

Zandvliet studeerde aan Constantijn Huygens, Christelijke Hogeschool voor de Kunsten in Kampen (1987-1992) (nu ArtEZ Art & Design Zwolle) en aan De Ateliers (1992-1994). Zijn werk was te zien in onder meer de Vleeshal (Middelburg), GEM (Den Haag), De Pont (Tilburg) en het Stedelijk Museum Amsterdam.

📷 Daleen Bloemers & Sophia van der Hoek

✏ Hanneke de Man & Eva Sharo