Forecast 2024 mode: Linda Zoon
Interviews

Forecast 2024 mode: Linda Zoon

Het gebeurt niet vaak dat generatie X, Y én Z het met elkaar eens is, maar in dit geval krijg je je bij kenners van elke leeftijd hetzelfde antwoord: trends kunnen écht niet meer! De hang naar vluchtige hypes is zowel in de kunst- en designwereld, als in de mode-industrie steeds minder bon ton. In plaats daarvan volgen voorlopers in de verschillende creatieve scenes tegenwoordig de slow-versie hiervan: ontwikkelingen die zich over langere tijd ontplooien en gelijk opgaan of juist een tegenbeweging vormen met maatschappelijke thema’s. Wij vroegen drie succesvolle Rotterdammers van verschillende generaties en uiteenlopende branches naar hun voorspellingen en wensen voor het komende jaar.

De rol van Gen-Z wordt vertolkt door mode-illustrator en professioneel paradijsvogel Linda Zoon. Als er één branche is die bekend staat om z’n hypes, dan is het wel de mode-industrie, dat kan Linda niet ontkennen. Betekent overigens niet dat ze er blij mee is; ook zij zou liever zien dat fast-fashiona thing of the past werd. Gelukkig signaleert zij wel voorzichtige ontwikkelingen in die richting en houdt ze door haar grote, ronde bril een zonnige kijk op de toekomst van mode:

Authenticiteit - “Dat mode zeer gevoelig is voor trends, dat is iets dat zeker is”, zegt Linda. “Al ver voor de fashion weeks worden de hypes van het seizoen bepaald. Die sijpelen dan door naar de grote ketens en vloeien vanuit daar het straatbeeld in. Maar toch signaleer ik de laatste tijd een nieuwe ontwikkeling, namelijk de drang om je look authentieker aan te pakken. Mensen houden voor mijn gevoel minder vast aan de heersende trend en lijken meer op zoek naar een eigen stijl, waarbij ze lekker mixen en matchen. Tuurlijk, misschien kiezen ze een item uit de seizoenshype, maar daar voegen ze dan iets eigens aan toe. Dit heeft mede te maken met het feit dat trendsetters ook niet langer exclusief mensen uit de showbizz of mode-sector (top-down) zijn, maar juist ook influencers op Instagram of TikTok (bottom-up). Jongeren zijn namelijk steeds beter in het uiten van hun identiteit via kleding en accessoires en delen hun looks, verschillende lichaamstypen en genders via sociale media. Dat heeft een bepaalde vrijheid ontketend, waardoor steeds meer mensen zich geaccepteerd voelen en zich meer durven te uiten in hun kleding; heel mooi om te zien. Mensen zullen niet snel meer zeggen: joh Linda, wat een rare broek met een gekke print heb jij aan. Nee, het kan nu allemaal en het is heel fijn dat mensen zich daardoor lekkerder kunnen voelen! Ook vintage speelt een grote rol in de ontwikkeling om af te wijken van wat de mode voorschrijft. Het upcyclen van kleding is al jaren aan een opmars bezig en heeft de piek nog niet eens bereikt. Ik weet overigens niet of vintage de zoektocht naar een eigen stijl in de hand werkt, of dat er steeds meer vraag komt naar vintage door de hang naar authenticiteit. Die kip-of-ei-kwestie is een interessante!”

Duurzaamheid - “Sociaal maatschappelijke thema’s komen uiteindelijk ook in mode terecht. Zo is door de geschiedenis heen de economische situatie af te lezen aan de lengte van de rok. Wat we momenteel zien, en wat naar mijn verwachting blijvend een plek krijgt, is hoe de milieuproblematiek zijn weg heeft gevonden naar mode. We weten allemaal dat de kledingindustrie een van de meest vervuilende consumentenbranches is. Daarom is men steeds meer bezig met het gebruik van duurzame stoffen en vernieuwende materialen; zelfs grote ketens. Interessant is dat het veranderende klimaat ervoor zorgt dat mensen ook anders naar hun winter- en zomergarderobe kijken. Zo ziet men dat door handig te combineren, je stukken veel langer kunt doordragen, dwars door de seizoenen heen. We leren werken met laagjes: kleur op kleur en print op print. En dan is er ten slotte nog, mede door de Covidjaren, de ontwikkeling waarbij mensen proberen zelf items te maken. De stoffenkramen op de markt en fourniturenzaken zien nu, na jaren van daling, weer een opleving”.

Humeurbepalend - “Qua accessoires zie ik dat de tassen steeds groter én steeds kleiner worden. Van Beachshoppers vol met hele levens erin, tot mini bags waar niet eens een smartphone in past, beiden in opvallende kleuren en van de gekste materialen. Hiermee maak je van een eenvoudige blazer of simpel pak iets aparts. Op kledinggebied grijpen ontwerpers voor het komende winter- en lenteseizoen naar de warmere kleuren: bruin, warme roodtinten, paars en oranje. Deze combineren ze dan wel weer heel eigentijds met een knalroze neonsjaal of een accessoire in royal blue. De combinatie van zacht en hard dus in de kleuren, een beetje alsof je de seventies met de eighties mixt, vernieuwend! Qua materialen gaan we richting fluffy, zachte stoffen zoals fake fur, om structuur en warmte te brengen. Dit is een bekend en cyclisch terugkerend fenomeen: als het allemaal niet zo lekker gaat in de wereld, dan gaan mensen op zoek naar geborgenheid. Zo kunnen ze op hele kleine schaal iets creëren waardoor ze zich, ondanks de dagelijkse narigheid op het nieuws, toch fijn en veilig voelen. Een dikke wollen jas of een goed pak kan je gevoelsmatig beschermen tegen de buitenwereld en als je ’s morgens chagrijnig wakker wordt, maar dan een gezellig outfitje bij elkaar zoekt, dan kun je daardoor toch denken: “goh ik heb er zin in”! Kleding is én blijft gewoon hartstikke onderscheidend en bepalend!”