In gesprek met Daleen Bloemers
Interviews

In gesprek met Daleen Bloemers

We kennen haar natuurlijk als de gastvrije team-captain van onze Servicedesk, maar Daleen Bloemers is van oorsprong kunstenaar. In de aanloop naar de Rotterdam Art Week spreken we haar over haar proces en haar deelname aan de sectie Prospects van het Mondriaan Fonds op de jaarlijks terugkerende kunstbeurs. Benieuwd? Ontdek waar en wanneer je haar werk kunt bekijken.

Beeldend kunstenaar x HIG

Afgelopen maanden is ze druk bezig geweest met het voorbereiden voor haar deelname aan de Art Rotterdam. Als we haar vragen naar hoe dat zo gekomen is begint Daleen direct enthousiast te vertellen: “Ik heb zowel de bachelor, als de master afgerond aan de St. Joost School of Art & Design in Breda en Den Bosch en ik heb samen met mijn man, fotograaf Pim Top, een studio in de Huidenclub in Delfshaven". Deze prachtige oude leerlooierij is nu een experimentele ruimte met een focus op de productie en presentatie van hedendaagse cultuur. Daleen gaat verder: "Er zijn ook regelmatig interessante events van andere kunstenaars en ikzelf ben er zo’n 2 à 3 dagen in de week bezig”.

Ik maak voornamelijk vrij werk; slechts heel af en toe doe ik iets in opdracht. Dit is de afgelopen periode een fijne combinatie geweest tussen het vrij kunnen creëren zonder al te strakke deadlines en het moederschap. Ik ben namelijk ook moeder van tweeling Onno en Uma, die inmiddels vier jaar oud zijn. Nu zij naar school gaan krijg ik weer wat meer ruimte om te experimenteren en te exposeren.

Verdieping x twee
Als we Daleen vragen haar kunst voor ons te omschrijven en ons mee te nemen in haar werkproces, vertelt ze ingetogen:Hoewel ik fotografie gestudeerd heb, gebruik ik foto’s eigenlijk nooit als het eindresultaat van mijn kunst. Het proces begint wel vaak met digitaal beeld: van scans tot foto’s en zelfs gevonden materiaal uit boeken en tijdschriften. De Coronaperiode was toevallig ook de babyfase van mijn kinderen en dus in beide opzichten een beperkende periode op zowel professioneel gebied, als in het familieleven. In die tijd ben ik vooral digitaal gaan werken, omdat dit een efficiënt medium was om me te kunnen uiten, maar ik merkte dat ik daarna wel te veel bleef vastzitten in het digitale, terwijl ik eigenlijk het liefst met mijn handen werk. Een digitaal beeld is soms moeilijk af en met een object bereik ik makkelijker een afsluitende fase.

Vorig jaar begon ik met experimenteren met verschillende materialen en groottes. Dat het roer ook daadwerkelijk om kón, kwam mede door de starterssubsidie die ik toen van het Mondriaanfonds heb mogen ontvangen. Die gaf me de mogelijkheid om mijn werkproces verder te verdiepen en ook echt de tijd te nemen. Na heel veel experimenteren op kleinere schaal, ben ik in de studio eindelijk begonnen met een leeg canvas; letterlijk. In de collage-achtige werken die ik nu maak, verzamel ik allerlei sporen en tekens bij elkaar: er zijn aanzetten van kwaststreken die plots weer stoppen, een soort ‘kopvoeter’ en wild, kinderlijk potloodgekras naast mijn inmiddels signature ontwikkelde stijl: foto’s van huidplooien en digitaal verstoord portretten. Het is mij er vooral te doen om al die elementen in een vrije en tegelijk spannende compositie samen te brengen.

Inspiratie haal ik tegenwoordig ook meer uit de openhartige creativiteit van mijn tweeling, die ongeremd en zonder belemmering potlood op papier zet. Hoe sterk hun intuïtieve, open houding contrasteert met de volwassen wereld, valt me daardoor extra goed op. Hoe ouder je wordt, hoe meer verwachtingen, betekenissen en omgangsvormen zijn vastgeroest in kaders en patronen. Ik probeer dat met mijn werk te signaleren en er misschien zelfs wel een beetje uit los te breken”.

Bloemers x Prospects
“Omdat ik het afgelopen jaar dus de subsidie 'kunstenaars start' heb gekregen, ben ik uitgenodigd om deel te nemen aan de sectie Prospects. Dit onderdeel van de Art rotterdam wordt georganiseerd door het Mondriaanfonds en toont werk van alle 86 kunstenaars die het afgelopen jaar een subsidie hebben gekregen. Ikzelf presenteer dan drie larger than life doeken die allemaal nog nooit eerder samen aan het publiek heb laten zien. Na afloop is mijn werk te koop via mijn website en op mijn instagram kun je verder mijn portfolio inzien, maar nog leuker is het natuurlijk om in mijn atelier in Delfshaven te komen kijken. Liefhebbers kunnen me altijd berichten en dan prikken we een datum voor een studiobezoek. En heb je dan iets gezien dat je mooi vindt, of heb je interesse in een werk voor een specifieke plek, dan gaan we in gesprek.’’

Daleen tipt

Tot slot heeft Daleen nog een aantal fijne Rotterdam Art Week-tips! Aan diegenen die naar de beurs in de Van Nelle Fabriek gaan zou ze sowieso de volgende booths aanraden, alle drie gerund door Nederlandse galeriehouders:

- No Man’s Art gallery – Een dikke aanrader vanwege de opkomende artiesten die ze vertegenwoordigen en de internationale exposities die ze organiseren. – Tijdnes de Art Week ontdek je er intrigerend werk van Marilyn Sonneveld.

- Contour Gallery – Toffe installaties en mooie exposities van opkomende kunstenaars.

- Galerie VIVID – Ze staan bekend om hun collectible design - Jonas Lutz is ook een resident in de huidenclub en laat tijdens de Art Week mooie werken zien.

Voor iedereen die naast de beurs ook de stad in duikt tipt Daleen de volgende instellingen:

De Huidenclub – Verwacht open studio’s, een mooie expositie én een pop-up restaurant.

Brutus – De tentoonstelling De held, de schurk en de waarheid van Folkert de Jong bestaat uit imposante sculpturen die je echt niet wilt missen.

The New Current – Ook in Brutus, maar een andere expo, namelijk eentje van kersvers talent.

De Rotterdam Art Week opent op woensdag 31 januari en belooft een stadsbreed visueel spektakel dat doorloopt tot en met 4 februari 2024. Ook de bedrijfscollectie van Het Industriegebouw is gedurende de Art Week te bekijken, onder leiding van een professionele gids.