HIG-Fusie: Uit de kunst! & Kynda
News

HIG-Fusie: Uit de kunst! & Kynda

Voor zover wij weten zijn er nog geen desk-romances of unit-baby’s voortgekomen uit vijf jaar HIG. Wel is sinds deze maand de allereerste HIG-fusie een feit. Een heugelijk nieuwtje dat we graag met jullie delen.


Jolanda Smit van communicatiebureau Uit de Kunst! en het team van Kynda Creative Digital Agency kwamen elkaar tegen in Het Industriegebouw, waar ze allebei kantoor hielden. Bij hun ontmoeting was er direct een klik. De een bleek te missen wat de ander in huis had en vice versa. De vonk sloeg definitief over in Coronatijd, toen ze via Google Meet met elkaar in gesprek waren en op 1 september leidde dit tot de samensmelting van de twee bedrijven.

Matching DNA
Jolanda Smit: “Ik was altijd al op zoek naar een vaste samenwerking met een goed digitaal bureau en nu er door COVID-19 een grotere vraag is naar online branding en communicatie, kreeg ik ook behoefte aan een partner met wie ik kan sparren over de strategisch juiste oplossingen voor mijn klanten op dit gebied. Kyndavoldoet aan die behoefte, merkte ik. Omgekeerd was Kynda op zoek naar kwaliteiten die Uit de Kunst! in huis heeft. Cas Bouhof van Kynda: “Onze werkzaamheden zijn prima afgedekt door onze eigen mensen maar we misten iemand die goed is in procesbegeleiding en productie van huisstijlen en niet-digitale middelen. In de vruchtbare gesprekken die we met Jolanda hadden, kristalliseerde de rol die Uit de Kunst! voor ons kan spelen zich meteen uit. “En zo hebben we elkaar gevonden”, zegt Jolanda. “Ik merkte al snel dat het DNA van Uit de Kunst! en Kyndaop veel punten overeenkwam. Kynda is een mix van denkers en doeners, van out of the box denkend jong talent en doorgewinterde rotten in het vak. Ook Uit de Kunst! is qua teamsamenstelling altijd een mix van verschillende achtergronden en expertise geweest. Daarnaast passen we qua visie goed bij elkaar. We werken het liefst voor klanten die daadwerkelijk gebruik maken van onze expertise en ons niet als leverancier van een door de klant gedicteerd product zien. De klant kent zijn business het best, maar wij kennen alle trends en mogelijkheden in ons vakgebied. De klant wil een verhaal vertellen en wij kijken hoe we dat zo goed en actueel mogelijk kunnen doen. Daarbij past een langdurige relatie met opdrachtgevers en geen ad hoc samenwerking onder het motto U vraagt, wij draaien”.

Het nieuwe Kynda
De samenwerking in de afgelopen maanden resulteert in het opgaan van Uit de Kunst! in Kynda. Cas: “Kynda was al volop in ontwikkeling, maar door de fusie is er ineens veel ervaring bijgekomen en zijn we in een stroomversnelling gekomen. Wat leuk is, is dat we een workshop-achtig framework aan het maken zijn, waarmee we met klanten sessies kunnen doen om een communicatie- en -werkstrategie neer te zetten. Dat plan lag er al, maar door Jolanda’s inbreng is de uitwerking alleen maar sneller gegaan.” Vindt Jolanda het dan niet erg dat de naam Uit de Kunst!, waaronder ze sinds 1993 opereerde, op te geven? “Nee, die naam begon zijn eeuwigheidswaarde toch al te verliezen. Dat merkte ik toen mijn jongere medewerkers de uitdrukking niet bleken te kennen. We verliezen de naam, maar onze dienstverlening blijft en is met de aansluiting bij Kynda alleen maar uitgebreid en, belangrijker nog, beter geworden!”

Het nieuwe Kynda vind je op de derde verdieping van HIG, in de Kipstraatvleugel op nummer 3.04. Loop gerust langs voor een praatje of feliciteer ze op HIG Society met het leuke nieuws!

Tekst: Jolanda Smit namens Kynda Agency & Nina Swaep namens HIG