In gesprek met Zelda Beauchampet
Interviews

In gesprek met Zelda Beauchampet

Multitasken? Als eigenaar van het Rotterdamse sieradenlabel The Boyscouts én moeder van drie, weet Zelda Beauchampet daar alles van! Gelukkig geeft haar drukke bestaan haar juíst de energie die ze nodig heeft om haar dromen te volgen. Waar die toe leiden is altijd weer een verrassing, maar deze zomer laten ze haar en haar krachtige collectie in elk geval neerstrijken bij Studio Beige. We spraken Zelda over haar ontwerpen, haar ambities en haar pop-up shop in de plint van HIG.

Als een kind in een snoepwinkel, zo voelen we ons als we Studio Beige binnenstappen op de ochtend van ons interview. Voorbij de blinkende etalage, achter de sokkels met sieraden stuiten we op mede eigenaar Sylvia Vergeer. Zij geeft een korte introductie op hun samenwerking met The Boyscouts: “Studio Beige heeft vijf jaar lang expositieruimte Salon Salon gefaciliteerd. Dat was altijd geweldig, maar ook een flinke investering qua tijd van onze kant, dus we dachten: laten we de komende periode een nieuwe lijn inzetten door onze ruimte eens een andere, minder kunstgedreven impuls te geven. We vragen ondernemers van wie we het werk op een ander level gaaf vinden om invulling te geven aan onze benedenruimte.”

Enter Zelda Beauchampet, eigenaar van het Rotterdamse sieradenlabel The Boyscouts. Te midden van haar eigen ontwerpen zit ze aan een ronde tafel: “Mijn label is geboren uit mijn vroegere hobby om zelf sieraden en sieraden-gerateerde items te maken. Ik zeg sieraden-gerelateerd, dat klinkt wat vaag, maar dat zeg ik omdat ik een heel breed spectrum aan dingen creëerde en daarin niet altijd met edelmetalen werkte; modeaccessoires dus eigenlijk. Op een gegeven moment heb ik bedacht om mijn hobby echt om te vormen tot een merk en in 2011 resulteerde dat in The Boyscouts. Ik mag wel zeggen dat ik vanaf dat moment bijzonder veel succes heb gehad; gelukkig maar, want dat is natuurlijk niet per se vanzelfsprekend. Helemaal niet omdat ik zelf geen edelsmid ben. Daarvoor", zegt ze lachend, "heb ik mensen bij me werken die veel meer weten van de materiaalverwerking dan ikzelf.”

Een wereld op zichzelf
“Ik heb industriële vormgeving gestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven, dus ik weet veel over hoe producten tot stand komen, hoe je ze een identiteit geeft en ze naar buiten brengt voor een bepaalde doelgroep. Ik begon The Boyscouts alleen, dus om het product te kunnen realiseren dat ik voor ogen had, móest ik wel bijscholen. Omdat ik vervolgens redelijk snel ben gaan opschalen qua productie, kwam er iemand bij me werken en nam ik een agent in de arm. Dat was ook wel nodig omdat ik in het derde jaar van het bedrijf door Nike werd benaderd om een medaille te ontwerpen in een oplage van 10.000 exemplaren. Dat ging dus behoorlijk hard en dat trof, want mijn idee was altijd al geweest om het label veel breder neer te zetten dan alleen ‘Zelda, degene die sieraden maakt’. Vandaar ook de naam, die verwijst naar een wereld op zichzelf. Eentje waar mensen zich wel of niet mee kunnen identificeren, waar we thema’s aan kunnen ophangen en waar we nieuwe collecties in kunnen onderbrengen. Sieraden dragen is een gebruik dat al sinds de oertijd bestaat: je wilt jezelf mooi maken en daarmee je overlevingskansen vergroten, maar ook je gespaarde trofeeën en overwinningen tonen en door die gedachtegang kwam ik bij het thema scouting terecht. Zo werd het label The Boyscouts een feit.”

Minimalistisch, niet simpel
Zelda denkt even na als we haar vragen hoe ze de stijl van haar sieraden zou omschrijven en zegt dan resoluut: “Minimalistisch, dat sowieso. Kijk, de eenvoud van het ontwerp staat voorop, maar dat betekent nog niet dat de sieraden simpel zijn. Ze zijn juist heel doordacht en ook heel eigen, want hoewel de ontwerpen in de meeste gevallen door vrouwen gedragen worden, zijn ze niet heel fragiel en feminien. Ik bedoel, er zitten wel curves in, maar ze zijn ook vrij stoer en sterk. Ja, misschien is dat wel het meest onderscheidende aan de stijl van The Boyschouts: een bold en krachtig karakter. En zoals je kunt zien maken we alles met een knipoog naar traditionele sieraden, zoals een zegelring of een schakelketting, maar dan duidelijk hedendaags en modern. Wat we ontwerpen is echt uniek, we maken niets na en we kijken altijd hoe ook een klassiek stuk, zoals een trouwring, zich kan onderscheiden van de saaie, stijve standaard. De energie bij het passen is daarbij ook heel belangrijk, dus het is belangrijk dat het klikt tussen de maker en de verkoper. Uiteindelijk gaan mede daardoor de identiteit van het sieraad en die van de drager een band aan en dat geeft me veel enthousiasme.”

Verzameling van collecties
Ze vervolgt: “De losse stukken hebben natuurlijk een eigen stijl, maar mijn complete collectie laat zich het beste omschrijven als een opeenstapeling van verschillende collecties door de jaren heen waar ik de beste items van houd, verbeter en ook uitvoer in luxe materialen. Ik zie bijvoorbeeld dat mensen relatief veel verschillende oorbellen en kettingen dragen, dus in dat geval is de investering in echt goud voor de klant soms een beetje een mis-match, doordat er zo vaak gewisseld wordt. In dat geval zijn vergulde sieraden echt een heel prima optie.

Met ringen is dat een heel ander verhaal, die worden zo intensief gebruikt en ook vaak gekocht of gegeven met een bepaalde reden en in dat geval is echt goud een prachtige investering. Zo’n sieraad is een heel duurzaam cadeau voor de lange, ja heel lange termijn. Als het goed is heb je die ring forever en kun je ‘m zelf doorgeven aan je kinderen en kleinkinderen. Het zijn ook minder mode-items, maar tijdloze objecten. De verhalen die hierbij komen kijken zijn zo bijzonder, dat is voor mij wel een van de motieven om steeds verder te gaan in het high-end segment van gouden sieraden. Neem nou het verhaal van een vriendinnengroep die elkaar voor hun dertigste verjaardagen allemaal een gouden ring cadeau deden. Iedereen legde steeds voor elkaar in en aan het einde van het jaar hadden alle dames een uniek, bijzonder en bij hun eigen karakter passend stuk gekregen dat met liefde bij elkaar was gespaard door hun vriendinnen. Zij gaan die stukken natuurlijk jaren koesteren en dat is ontzettend bijzonder.”

Persoonlijk contact
Als we vragen of klanten dan ook op locatie kunnen komen passen, zegt Zelda: “The Boyscouts begon als een collectie die puur verkocht werd via onze eigen webshop en via retail in andere winkels. We hadden dus geen eigen plek, maar dat is in de loop der tijd wel veranderd, want vanwege onze unieke signatuur kregen we steeds vaker vragen van particulieren en zo zijn we ook in opdracht gaan ontwerpen. Ik merk dat ik het ontwerpen voor dat soort vragen ook steeds leuker vind.” Zelda blikt met zichtbaar plezier terug op nog een anekdote: “Laatst nog, toen we de vraag kregen om met het goud of de stenen uit het sieraad van een overleden oma iets nieuws te maken in de vorm van drie stukken voor drie zussen. Ik besef eigenlijk nu pas dat het heel bijzonder is dat ik soms het vertrouwen krijg om dat te doen.

Ik kom overigens uit Utrecht, maar ik woon al zo lang in de Maasstad dat The Boyscouts hier het levenslicht heeft gezien en zich presenteert als een Rotterdams label. Ik merkte dat ik die typisch Rotterdamse mentaliteit heel fijn vond. Niet zeiken, maar gewoon doen. Met dat blasé-achtige grootstedelijke heb ik helemaal niets en daarnaast voel ik me vanuit hier meer verbonden met de wereld dan vanuit welke andere plek in Nederland dan ook. Toen The Boyscouts voor het eerst een echte eigen plek kreeg, was dat dus als vanzelfsprekend in Rotterdam.”

On the move
Konden klanten daar dus terecht voor een passessie? Zelda lacht: “O ja, ik dwaal af! Nou dat duurde nog even. Onze eerste plek was namelijk een heel kleine semi-kelderplek midden in de stad. Een soort speak-easy onder de sieradenateliers", lacht Zelda. "Het was lekker underground en supertof, maar werd op een gegeven moment echt te klein. Toen zijn we verhuisd naar een pandje aan de Diergaardesingel, waar mensen ook wat makkelijker hun orders konden ophalen. Voorheen deden we echt de voordeur open en duwden nog net niet dat pakketje in je hand. Aan de Diergaardesingel konden we het winkeltje voor het eerst echt tot een fijnere plek maken. Daardoor gingen we ook vaker open, wat mensen voor het eerst de mogelijkheid gaf om producten te passen en live te voelen. Dat bleek toch wel echt fijn als je een bijzonder stuk wilt kopen. Mensen kwamen daarvoor al snel vanuit het hele land.

Wat echter niet zo was, was dat we in de loop zaten en dat begon ik na zeven jaar steeds meer te missen, dus dat is mijn ambitie voor de lange termijn: een centrale plek in de stad, waar mensen ook spontaan binnen kunnen komen wandelen en waar wij tevens met ons kantoor en atelier kunnen settelen. Er kwam een moment dat ik mijn huurcontract kon onderbreken en toen dacht ik: ik ga lekker on the move en voelen hoe de sfeer ergens anders is. Toen Studio Beige daar lucht van kreeg zeiden ze: waarom kom je niet een tijdje bij ons zitten? Zij vonden het leuk als er iets gebeurde in hun benedenruimte en zelf was ik altijd al gecharmeerd van Het Industriegebouw, dus ik dacht: top! Zo is deze pop-up ontstaan en ik merk nu dat dat echt een goede testcase is. Zo zie ik nu pas voor het eerst hoe klein onze producten zijn en hoe lastig het is om die live te showcasen in een etalage. Tot voorheen deden we dat altijd alleen maar online natuurlijk. Het zijn goede uitdagingen, want ondertussen ben ik hard op zoek naar een permanentere locatie voor The Boyscouts in het centrum. Daar zijn we nu heel ver mee, maar de locatie ga ik hier nog niet onthullen. Die houden jullie van me tegoed als alles rond is!”

Toekomstvisie
“Ik ben heel trots op waar we gekomen zijn met een supertof klein, maar all female team zijn. We werken met z’n vieren, twee goudsmeden, iemand die de marketing en klantenservice doet en ikzelf op overzicht en productie. Omdat ik zelf zo dicht op het proces en bij de klant sta kunnen we als team heel goed denken in mogelijkheden. Als iemand een speciale wens heeft en we geen soortgelijk sieraad hebben, dan kunnen we met een beetje geluk toch nog iets passends ontwikkelen. Om dat in de toekomst nog makkelijker te maken hebben we een plek nodig die allround functioneert, waar we tegelijkertijd kantoor, studio, winkel en workshopruimte kunnen combineren. Daar werken we nu met veel plezier naartoe. Ik ben een positive thinker. Ik besef vaak dat ik juist nu mijn dromen moet volgen en moet doen wat nu echt belangrijk voor me is, want misschien ben ik er straks niet meer en als ik er dan niet voor ben gegaan dan is dat zo zonde.”

Ben je benieuwd naar de sieraden van The Boyscouts? Deze zomer hoef je niet ver om de collectie te ontdekken. Iedere vrijdag en zaterdag kun je de mooiste stukken bewonderen én passen bij Studio Beige in de plint van Het Industriegebouw aan de Goudsesingel 62.

Fotografie door Michèle Margot